Fabrikanten uit binnen- en buitenland zijn druk bezig de trekkers en machines naar Biddinghuizen te brengen voor de ATH beurs. Zo ook machinebouwer Lemken, die met vier nieuwe machines naar Flevoland komt. Naast een nieuwe rotorkopeg en schijveneg zijn dat de Isobus-gestuurde wentelploeg en GPS-gestuurde zaaimachine.
Nieuw voor het Nederlandse publiek op de Lemken stand zijn de Juwel wentelploeg met Isobus-aansturing, die Turncontrol Pro heet. Volgens de fabrikant is dat uniek. Door de ploeg af te stellen via een terminal wordt het bedieningsgemak vergroot. Ook de Solitair zaaimachine met rijpadschakelijk, die TramlineControl heet, is nieuw. Deze wordt via een GPS-signaal aangestuurd en eveneens via een Isobus-scherm bediend.
Lemken lanceerde de bekende Juwel ploeg met het Turncontrol Pro systeem dit voorjaar. Al sinds 2001 heeft het bedrijf een elektronisch gestuurde ploeg in het programma: De Vari-Tansanit. Deze beschikt over zijn eigen terminal, die onder ander een elektronische topstang aanstuurt om de druk op de achteras van de trekker te vergroten.
Het bedienen van de ploeg doe je standaard met hun CCI 200 terminal. Echter, omdat het hier om Isobus gaat, kun je ook de terminal uitsparen en een reeds aanwezig bedieningsscherm gebruiken. Ook is het mogelijk de instellingen direct op de trekker terminal weer te geven. Hiervoor moeten trekker en werktuig wel van de juiste versie zijn voorzien, wat nog weleens problemen oplevert bij Isobus.
Lemken zegt dat het gebruiksgemak flink verbeterd wordt bij Turncontrol Pro. Met de optionele joystick kun je alle belangrijke ploegfuncties bedienen. Dit kan ook via de joystick van de trekker gebeuren. Omdat je alle ploeginstellingen op een scherm te zien krijgt zijn deze erg overzichtelijk. Met de CCI terminal kun je de volgende instellingen aanpassen: De overbuik- en overruginstelling, werkbreedte, werkdiepte d.m.v een hydraulisch steunwiel, instellen van de eerste schaar, bediening van de vorenpakker en overbelasting. Die laatste drie functies zijn optionele extra’s. Zeker interessant voor Nederlandse gebruikers is dat de Juwel met Turncontrol Pro al affabriek is voorbereid op een GPS-ploegbesturing. Je kunt tot vier programma’s opslaan in de terminal. Bijvoorbeeld instellingen voor de zware grond, lichte grond en het afploegen van een kopakker.
Ook ‘nieuw’ in Biddinghuizen is het automatisch aanleggen van spuitsporen door middel van GPS. Bij de huidige techniek sluipen er snel fouten in, wanneer bijvoorbeeld tussentijds de machine wordt opgetild. Door gebruik te maken van GPS is dat verleden tijd. Het aanleggen van spuitsporen tijdens het zaaien wordt vooral in het buitenland toegepast. Echter, ook in Nederland komt het steeds vaker voor. Naast een kleine uitsparing in zaaizaad (ongeveer 30 kg per spuitbaan bij 180 kg/ha) zorgt er ook voor dat in het spoor geen groene tarwe groeit die bij het dorsen weer problemen oplevert.
Naast elektronische noviteiten zijn er ook een nieuwe rotorkopeg en schijveneg in Biddinghuizen te zien. Lemken heeft de zware Zirkon 12 kopeg een update gegeven. Deze kreeg een nieuwe versnellingsbak. Ook de grote Rubin 12 compact-schijveneg is nieuw in Nederland. Deze heeft extra grote schijven, van 73 centimeter, waardoor de machine tot 20 centimeter diep kan werken.
Met Turncontrol Pro kun je nagenoeg alle functies van de Juwel-wentelploeg vanuit de cabine instellen. Standaard levert Lemken hiervoor de CCI 200 Isobus-terminal maar, ook andere schermen zoals die van je trekker zijn te gebruiken.
De Juwel met Turncontrol Pro is duidelijk herkenbaar aan de flinke computer die op de ploegkop is gemonteerd.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/item/10857726/Isobus-machines-van-Lemken-naar-Biddinghuizen]Isobus machines van Lemken naar Biddinghuizen[/url]