6 vragen aan Tim Hamers

Stage V emissie voorlopig eindstation voor trekkers

22 September 2014 - Redactie Boerenbusiness

Deze week wordt belangrijk voor trekker fabrikanten en bouwers van zelfrijdende machines. Volgens Cema, de brancheorganisatie voor Europese fabrikanten van agrarische machines, dient de Europese Commissie namelijk het plan in voor de Stage V emissie normen. Worden deze goedgekeurd door de Europese Raad en het Europees Parlement, dan moeten fabrikanten vanaf 2019 voldoen aan de opvolger van Stage 4. Tim Hamers, technisch adviseur bij Cema, legt uit wat de nieuwe norm inhoudt.

Afgelopen week schreef Boerenbusiness al over de komst van de Stage V en Stage VI emissie eisen. Zover is het echter nog niet. De Europese Commissie hoopt in de komende weken een voorstel voor te leggen aan het Europese Parlement en de Raad, bestaande uit de lidstaten. Een procedure die tussen de één en twee jaar in beslag gaat nemen. Wanneer de nieuwe wetgeving is goedgekeurd moeten alle motoren, trekkers en zelfrijders vanaf 1 januari 2019 voorzien zijn van een Stage V motor, met een uitloop van tenminste één jaar. Dit betekent dat fabrikanten vanaf oktober 2014 tot 2019 meer ademruimte krijgen.

Voor welke soorten motoren gaan de Stage V normen gelden en wanneer kunnen we ze verwachten?
‘Momenteel richten de plannen voor Stage V zich op alle motorenklassen. Voor motoren met minder dan 19 kW (26 pk), en boven de 560 kW, zullen emissielimieten worden geïntroduceerd. Voor de categorie 19 kW tot 560 kW zullen de eisen strenger worden. Deze week worden de plannen ingediend door de Europese Commissie. Vervolgens gaan deze naar de Europese Raad en het Europese Parlement, die over de plannen gaat discussiëren. Dit proces duurt één tot twee jaar. De definitieve eisen zullen pas eind 2016 of begin 2017 bekend zijn. Het is de bedoeling dat de Stage V emissie norm op 1 januari 2019 ingaat.’

Momenteel wordt gebruik gemaakt van een uitloopperiode voor oude motoren. Blijft die bestaan?
‘Het is inderdaad zo dat fabrikanten, na invoering van de norm, gebruik mogen blijven maken van vorige fase motoren die op voorraad zijn ingekocht. Die uitloopperiode blijft bestaan maar wordt wel versimpeld en verkort. Het plan is om alle fabrikanten één jaar de tijd te geven, tot 1 januari 2020, om nieuwe motoren te implementeren en de oude voorraad op te maken. Omdat nieuwe techniek vaak pas op het laatste moment beschikbaar komt vindt Cema dat te kort. Wij pleiten daarom voor 1,V jaar. Vooral kleine fabrikanten hebben hier profijt van.’

Waarom is het nodig de emissie eisen nog verder aan te scherpen?
‘Sinds de invoering van emissie normen in 1996 is al veel bereikt. Zo is ten opzichte van toen een motor vandaag de dag 9V procent schoner. Stage V wordt vooral toegepast om de hoeveelheid fijn stof te reduceren. Nu wordt gereguleerd op gewicht. Voor Stage 4 is dat 0,02V gram. Het gevolg is dat fabrikanten vooral de grove delen uitfilteren en de kleine deeltjes toch uitstoten. Bij Stage V wordt tevens gekeken naar de hoeveelheid roetdeeltjes. Dit dwingt fabrikanten om ook die kleine deeltjes aan te pakken.’

Welke technieken gaan fabrikanten toepassen om aan de nieuwe emissie normen te voldoen?
‘Om aan Stage V te voldoen zullen fabrikanten naar verwachting een combinatie van het SCR-systeem en een roetfilter toepassen. Momenteel wordt gebruik gemaakt van een zogenaamd open roetfilter. Dat wordt straks een gesloten roetfilter. Het is dus niet nodig over te stappen op bijvoorbeeld een elektrische aandrijving. Onder de 56 kW wordt niet van een SCR-systeem gebruikt gemaakt omdat de trekker of machine hier vaak niet genoeg ruimte voor heeft.’

Kunnen we in de toekomst ook een Stage VI emissie norm verwachten?
‘Dat is inderdaad een mogelijkheid maar, die zal naar verwachting voor slechts een kleine categorie gelden in de hoogste vermogensklasse. Zoals het nu lijkt vallen alleen de topmodellen hakselaars, maaidorsers en dergelijke machines in die categorie. Maar, het is te voorbarig hier nu al over te spreken. Voor Stage V geldt overigens geen interim norm, zoals bij Stage III en IV wel het geval was. We stappen in één keer over van IV naar V. De Europese Commissie gaat op een later punt onderzoeken of de Stage V normen hun vruchten afwerpen en of Stage VI benodigd is.’

Deze eisen gelden alleen voor Europa. Zal Noord-Amerika volgen?
‘Cema behartigt alleen de belangen voor Europese machinebouwers. Of Noord-Amerika ook de Stage V emissie eisen wil gaan doorvoeren is nog niet bekend. Het zou een kromme situatie opleveren wanneer Amerikaanse trekker bouwers twee verschillende modellen moeten bouwen voor Europa en Amerika. Internationale fabrikanten als CNH en John Deere zijn ook lid van onze organisatie. Zij zijn ook actief in het volgen van de wetgeving in Noord-Amerika. Via de zijlijn worden wij hier dus wel van op de hoogte gesteld.’

Tim Hamers CEMA (klein).jpg

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Achtergrond Stikstofstemming

Omtzigts ministersplannen lonken na landbouwdebat

Achtergrond Stikstofstemming

Lang schaduwregeren geeft irritatie en chagrijn

Achtergrond Stikstofstemming

De missiegerichtheid van gehavend Rutte IV

Interview Marijn Dekkers

Hoge grondprijs grootste uitdaging extensivering

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden