Voor de consument

Ook GoPro werkt aan eigen lijn met UAV's

2 December 2014 - Niels van der Boom

GoPro, de bekende fabrikant van actiecamera’s, werkt volgens bronnen aan een eigen lijn met UAV’s (drones). Dat meldt The Wall Street Journal. Volgend jaar al moet een reeks van onbemande helikoptertjes op de markt zijn gebracht. Die zijn gericht op de consumentenmarkt en gaan de directe concurrentie aan met bedrijven als DJI en Parrot.

De consumenten
markt groeit in 2015 flink

Omdat de consumentenmarkt met relatief weinig regels te maken heeft, omtrent het drone gebruik, zien fabrikanten kansen voor groei. Naar verwachting stijgt het marktaandeel volgend jaar daarom flink. Bekende fabrikanten als Parrot, 3D Robotics en DJI maken daar al handig gebruik van. Ook in Nederland zijn die drones, en dan met name de DJI Phantom, het meest populair. Vaak in combinatie met een robuuste actiecamera van GoPro.

De onverwoestbare camera van GoPro wordt in veel gevallen gebruikt in combinatie met consumenten drones. Maar, steeds vaker kiezen de fabrikant ervoor zelf een geïntegreerde camera te monteren. Reden genoeg voor GoPro om ook een deel van deze markt op te snoepen. Naar verwachting kost een drone van GoPro je straks tussen de 500 en 1.000 dollar. Ter vergelijking, een DJI Phantom 2 kost in Nederland ongeveer 900 euro.

Omdat de techniek achter drones is uitgekristalliseerd, is het voor een nieuwkomer in de markt relatief gemakkelijk om in te stappen. Met een relatief klein R&D budget kan een fabrikant als GoPro na twee jaar ontwikkeling in de markt stappen. Zeker gezien het succes dat de fabrikant heeft behaald, met daarbij een gunstige financiële positie.

De concurrentie zit ondertussen ook niet stil. De professionele sector, en dan met name die binnen de landbouw en filmindustrie, ligt op zijn gat dankzij het ontbreken van duidelijke regels. Dit zorgt ervoor dat de consumentensector opbloeit. Ook omdat veelal illegaal wordt rondgevlogen door zogenaamde ‘prosumers’. DJI lanceerde recent een nieuwe drone. Ook 3D Robotics werkt hard aan een nieuw consumenten model.

Voor ons als consument is dat eigenlijk alleen maar goed nieuws. De sterke concurrentie zorgt voor een prijzenslag waardoor voor relatief weinig geld goed materiaal kan worden aangeschaft. Voor de agrarische sector een professionele drone zal omarmen blijft dit segment gevuld met consumentenapparatuur. Met de huidige kennis en kunde is dat prima. Tenminste, als de wetgeving het niet de nek omdraait. Echter, met een verwachtte omzet van 1 miljard dollar lijkt dat onwaarschijnlijk.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden