Over heel 2014 zijn in totaal 2.921 nieuwe trekkers verkocht. Een jaar eerder waren dat er nog 3.124. Dat betekent een daling van 203 stuks. Hiermee is het niveau van 2009 bereikt. Toen werden 64 meer trekkers verhandeld dan in het afgelopen jaar. De topjaren 2007 en 2008 lijken daarmee definitief achter ons te liggen. De markt blijft wegzakken.
Na een dip in 2009 en 2010 leek de markt in Nederland weer wat op te leven. Dat was echter van korte duur want wederom zit de trekker verkoop op zijn oude niveau, zonder de verwachting dat dit beter wordt. Brancheorganisatie Fedecom maakte op 4 februari de jaarcijfers bekend. Hoe de merkenverdeling ligt mag Fedecom, vanwege de mededingingswet, pas met een jaar vertraging bekend maken. Echter, de top drie van New Holland, John Deere en Fendt lijkt een vast gegeven. John Deere, de voormalig nummer één, is wel bezig aan een opmars.
De cijfers per merk maakte Fedecom wel bekend. Let wel, deze gaan over de verkoop in 2013. New Holland staat met 662 stuks op één. 82 stuks minder dan een jaar eerder. John Deere volgt ze op de hielen met een verschil van 49 nieuwe trekkers. Het merk scoort er 63 minder dan in 2012. Op nummer drie staat Fendt met 421 trekkers. Een heel stuk lager dan de nummers één en twee maar wel zonder een noemenswaardig verlies in aantallen.
Case IH en Steyr volgen op vier, met 390 stuks. Massey Ferguson op vijf met 286 stuks en Deutz-Fahr op zes met 264 trekkers. Ook Claas en Valtra zitten boven de honderd, met 218 en 131 verkochte trekkers. Dit betekent dat MF zijn vierde plaats heeft moeten afstaan aan Case IH en Steyr. Voor de rest is de situatie ongewijzigd.
De verkoop van alleen compacttractors is geëindigd op 548 trekkers. Een jaar eerder waren dat er 604. De markt komt hiermee net boven het niveau van 2012. In 2013 was New Holland eveneens de marktleider, met 147 stuks. Flink meer dan de 88 in 2013. Kioti staat met 118 trekkers op twee en Shibaura op drie.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10861926/Nederlandse-boer-koopt-wederom-minder-trekkers]Nederlandse boer koopt wederom minder trekkers[/url]