T6 Tier 4 Final

New Holland onthult nieuwe middenklasser

11 Februari 2015 - Niels van der Boom - 8 reacties

We schreven afgelopen maandag al over de nieuwe T6 Tier 4 Final trekkers van New Holland. Gedeeltelijk gebaseerd op geruchten die over het internet zwerven en gedeeltelijk gebaseerd op feiten, omdat Case IH zijn versie al aan het publiek heeft voorgesteld Tijdens de Ag Expo in Californië ging ook bij New Holland het doek van hun nieuwe trekker. Het betreft de Amerikaanse versie, die niet veel afwijkt van zijn Europese broertje.

In een persbericht bevestigt New Holland wat we eigenlijk al wisten. In Noord-Amerika bestaat de vernieuwde T6 serie, die voldoet aan de Tier 4 B (of T4 Final) emissie normen, uit vijf modellen. Het kleinste type, de T6.120, zal daar in Europa waarschijnlijk aan worden toegevoegd. Er is één zescilinder. De rest hebben het bekende 4,5 liter FPT blok met vier cilinders. Echter, wel in het zescilinder frame! En dat is bijzonder.

Ondanks dat de wielbasis, op een model met voorasvering, nu 265 centimeter bedraagt. 27 centimeter dan voorheen. Lijdt de draaicirkel daar volgens de fabrikant niet onder. Die blijft ongewijzigd, op ruim 4,5 meter. Kies je voor de SuperSteer versie, dan is de wielbasis 275 centimeter en de draaicirkel 4,2 meter. Het aanbod aan versnellingsbakken. De (geautomatiseerde) Electro Command of Auto Command, blijft ongewijzigd.

De Horizon-cabine ondergaat een aantal wijzigingen om het de chauffeur beter naar de zin te maken. Die vonden we eerder al op de T7 serie. Denk hierbij aan betere knopjes op het bedieningshendel en een beter verlichtingspakket. Op het instapmodel in de Value serie (voorheen de Delta) krijg je standaard acht LED-werklampen. Dat verbetert het lichtveld met 77 procent ten opzichte van de huidige trekker meldt NH. Op de luxere Plus, Elite en Auto Command modellen zijn de LED-lampen goed voor vier keer meer licht.

De nieuwe T6 zal in de loop van 2016 pas in Europa worden verkocht. Dit heeft te maken met een voorraadregeling voor motoren. In Europa zijn vorig jaar door FPT al veel motoren geproduceerd, die op mogen worden gemaakt terwijl wel nieuwe emissie eisen gelden. In de USA wordt wel direct overgeschakeld. Omdat de huidige T6 T4A nog anderhalf jaar in Europa zal worden verkocht zal de trekker dus ook NIET op de Sima in Parijs te zien zijn!


De vernieuwde T6 T4B serie bestaat uit vijf modellen: T6.145, T6.155, T6.165, T6.175 en de T6.180. Voor Europa komt daar naar verwachting nog een instapmodel bij: De T6.120. Het zwaarste model heeft een zescilinder motor. Hiermee heeft CNH (New Holland en Case IH) de zwaarste viercilinder trekker in handen, met 175 PK geboost vermogen. Precies het soort trekker dat in Nederland veel aftrek vindt.


Een nieuwe motorkap, cabinedak en stickers geven de serie een compleet ander smoelwerk. Het design is tevens functioneel. Zo is het koeloppervlakte flink groter geworden. Diesel en AdBlue verbruik blijven volgens NH ongewijzigd.


Het is onnodig om bij de T6 de katalysator te vergroten. Dat levert bij grote trekkers (250+ pk's) vaak een enorme uitlaat op. De kleine spatbordjes zijn typisch Noord-Amerikaans. Verwacht op de Europese versie een bredere versie.


Meest opvallend is misschien wel dat de wielbasis met 27 centimeter is verlengd. Dat zie je er op het eerste gezicht niet aan af. De draaicirkel blijft volgens de fabrikant ongewijzigd. Een langere trekker zorgt voor meer comfort en een stabielere trekker. Je kunt kiezen uit een geveerde vooras (TerraGlide) of SuperSteer. Cabinevering is uiteraard mogelijk. De dieseltank meet nu op alle modellen zo'n 220 liter.


Wie met de nieuwste versie van de grotere T7 heeft gereden herkent direct het interieur. Hier de uitvoering met leer (stoel, bijrijdersstoel en stuurwiel). De layout is verbeterd, net als sommige knopjes. De grootste viercilinder kun je af-fabriek in de gewilde Blue Power uitvoering krijgen. GPS voorbereiding of reeds geïnstalleerd is eveneens een mogelijkheid.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
8 reacties
erik 11 Februari 2015
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10862032/New-Holland-onthult-nieuwe-middenklasser]New Holland onthult nieuwe middenklasser[/url]
volgens mij gaat er een 4 cilinder MF naar 185 pk
Niels 11 Februari 2015
erik schreef:
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10862032/New-Holland-onthult-nieuwe-middenklasser]New Holland onthult nieuwe middenklasser[/url]
volgens mij gaat er een 4 cilinder MF naar 185 pk

Grootste viercilinder is daar de 6616 met 160 PK (incl. boost). Zelfde Agcopower motor als in de Valtra N en Fendt 500 reeks.
bert 15 Februari 2015
super trekker
erik 15 Februari 2015
6616 dyna 6 is met boost 185 pk. Bij new holland word vermogen altijd inclusief boost opgegeven, je hebt vaak minder dan je koopt daardoor.
freddy 29 Maart 2016
Inderdaad,New Holland geeft(als enige) altijd boostvermogen aan in typeaanduiding!Daardoor toch misschien wel een beetje misleidend soms!
nx nieuws 29 Maart 2016
paar extra lampen,andere gril en we hebben weer het laatste nieuws!!
Zet er eerst eens een ander hok op waarvan het achterraam niet open kan,hoor je dat gejank uit de achterbrug tenminste niet meer.!!uitgekauwd ding.Ik heb het wel gezien.
klaas 29 Maart 2016
playmobil
heftruck 11 September 2017
ik ben het eens met deze stelling, omdat: "aliens geen hoeden dragen"

mvg,

heftruck
nuchter 11 September 2017
Het zal niet moeilijk zijn om de kwaliteit van de trekker naar een hoger peil te brengen dan de discussie van dit forum.
U kunt niet meer reageren.

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden