We schreven afgelopen maandag al over de nieuwe T6 Tier 4 Final trekkers van New Holland. Gedeeltelijk gebaseerd op geruchten die over het internet zwerven en gedeeltelijk gebaseerd op feiten, omdat Case IH zijn versie al aan het publiek heeft voorgesteld Tijdens de Ag Expo in Californië ging ook bij New Holland het doek van hun nieuwe trekker. Het betreft de Amerikaanse versie, die niet veel afwijkt van zijn Europese broertje.
In een persbericht bevestigt New Holland wat we eigenlijk al wisten. In Noord-Amerika bestaat de vernieuwde T6 serie, die voldoet aan de Tier 4 B (of T4 Final) emissie normen, uit vijf modellen. Het kleinste type, de T6.120, zal daar in Europa waarschijnlijk aan worden toegevoegd. Er is één zescilinder. De rest hebben het bekende 4,5 liter FPT blok met vier cilinders. Echter, wel in het zescilinder frame! En dat is bijzonder.
Ondanks dat de wielbasis, op een model met voorasvering, nu 265 centimeter bedraagt. 27 centimeter dan voorheen. Lijdt de draaicirkel daar volgens de fabrikant niet onder. Die blijft ongewijzigd, op ruim 4,5 meter. Kies je voor de SuperSteer versie, dan is de wielbasis 275 centimeter en de draaicirkel 4,2 meter. Het aanbod aan versnellingsbakken. De (geautomatiseerde) Electro Command of Auto Command, blijft ongewijzigd.
De Horizon-cabine ondergaat een aantal wijzigingen om het de chauffeur beter naar de zin te maken. Die vonden we eerder al op de T7 serie. Denk hierbij aan betere knopjes op het bedieningshendel en een beter verlichtingspakket. Op het instapmodel in de Value serie (voorheen de Delta) krijg je standaard acht LED-werklampen. Dat verbetert het lichtveld met 77 procent ten opzichte van de huidige trekker meldt NH. Op de luxere Plus, Elite en Auto Command modellen zijn de LED-lampen goed voor vier keer meer licht.
De nieuwe T6 zal in de loop van 2016 pas in Europa worden verkocht. Dit heeft te maken met een voorraadregeling voor motoren. In Europa zijn vorig jaar door FPT al veel motoren geproduceerd, die op mogen worden gemaakt terwijl wel nieuwe emissie eisen gelden. In de USA wordt wel direct overgeschakeld. Omdat de huidige T6 T4A nog anderhalf jaar in Europa zal worden verkocht zal de trekker dus ook NIET op de Sima in Parijs te zien zijn!
De vernieuwde T6 T4B serie bestaat uit vijf modellen: T6.145, T6.155, T6.165, T6.175 en de T6.180. Voor Europa komt daar naar verwachting nog een instapmodel bij: De T6.120. Het zwaarste model heeft een zescilinder motor. Hiermee heeft CNH (New Holland en Case IH) de zwaarste viercilinder trekker in handen, met 175 PK geboost vermogen. Precies het soort trekker dat in Nederland veel aftrek vindt.
Een nieuwe motorkap, cabinedak en stickers geven de serie een compleet ander smoelwerk. Het design is tevens functioneel. Zo is het koeloppervlakte flink groter geworden. Diesel en AdBlue verbruik blijven volgens NH ongewijzigd.
Het is onnodig om bij de T6 de katalysator te vergroten. Dat levert bij grote trekkers (250+ pk's) vaak een enorme uitlaat op. De kleine spatbordjes zijn typisch Noord-Amerikaans. Verwacht op de Europese versie een bredere versie.
Meest opvallend is misschien wel dat de wielbasis met 27 centimeter is verlengd. Dat zie je er op het eerste gezicht niet aan af. De draaicirkel blijft volgens de fabrikant ongewijzigd. Een langere trekker zorgt voor meer comfort en een stabielere trekker. Je kunt kiezen uit een geveerde vooras (TerraGlide) of SuperSteer. Cabinevering is uiteraard mogelijk. De dieseltank meet nu op alle modellen zo'n 220 liter.
Wie met de nieuwste versie van de grotere T7 heeft gereden herkent direct het interieur. Hier de uitvoering met leer (stoel, bijrijdersstoel en stuurwiel). De layout is verbeterd, net als sommige knopjes. De grootste viercilinder kun je af-fabriek in de gewilde Blue Power uitvoering krijgen. GPS voorbereiding of reeds geïnstalleerd is eveneens een mogelijkheid.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10862032/New-Holland-onthult-nieuwe-middenklasser]New Holland onthult nieuwe middenklasser[/url]
volgens mij gaat er een 4 cilinder MF naar 185 pkDit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10862032/New-Holland-onthult-nieuwe-middenklasser]New Holland onthult nieuwe middenklasser[/url]