Boerenbusiness analyse

Boerderijverkoop is passé. Thuisbezorgen is hot

9 September 2015 - Niels van der Boom

Het idee is niet nieuw maar wel een gigantische hit: maaltijdboxen. Sinds het Duitse bedrijf Hellofresh er vijf jaar geleden mee begon is de markt geëxplodeerd. Eén of tweemaal per week krijg je een krat of box met ingrediënten gratis thuisbezorgd – al dan niet duurzaam en biologisch – inclusief recepten. Dat is niet goedkoop, maar levert je veel tijd op. Een hard werkend gezin met kinderen heeft daar wel een paar euro voor over. Deze trend biedt mogelijkheden voor boeren.

Hellofresh hoopt in Nederland jaarlijks 60.000 gezinnen te beleveren

Nieuw is het idee zeker niet. Decennia terug kwam zo’n beetje de complete middenstand langs je deur. Dat zijn nu alleen nog de jehova's getuige. De van origine Duitse onderneming Hellofresh zette vijf jaar terug de toon met gratis thuisbezorgde maaltijdboxen. Het bleek een instant succes en het bedrijf wist grote investeerders aan te trekken. Het bedrijf is nu in de VS en 7 Europese landen actief. Het klantenbestand in Nederland bedraagt momenteel plusminus 20.000 gezinnen. Dat moet eind dit jaar gegroeid zijn tot 60.000. Inmiddels surfen meer bedrijven mee op het succes.

Hellofresh en concurrenten spelen in op de grote groep tweeverdieners met kinderen. Die hebben er wel een paar euro voor over om niet meer om te hoeven kijken naar wat ze dagelijks eten. Het is niet alleen het shoppen dat weg wordt genomen. Recepten worden meegeleverd. Je komt zo eerder in aanraking met maaltijden die je voorheen niet snel zou hebben gemaakt en hoeft niet meer na te denken over wat er vanavond op tafel moet staan. Lekker makkelijk.

Voor de grote bedrijven als Hellofresh en Marley Spoon (eigendom van schoenen- en kledingboer Zalando) gaat het om de grote bulk. Voor relatief weinig geld en met een gratis landelijke bezorging zoveel mogelijk mensen van maaltijdboxen voorzien. Dat gebeurt één á tweemaal per week. Maar, ook een groot aantal kleinere Nederlandse ondernemingen zien hier brood in. Al dan niet inspelend op het biologische of duurzame aspect. Dat laten de grote jongens liggen. Alleen maar lastig voor hun concurrentiepositie.

Deze kleinere Nederlandse initiatieven heten onder andere De Krat, Streekbox, Willem & Drees of Beebox. Dat de burger graag lokaal geproduceerd voedsel eet – al dan niet biologisch – is bekend. Vaak is het geen probleem hier iets meer voor neer te tellen. Biedt dat kansen voor agrarische ondernemers? Zo is de Streekbox – de naam zegt het al, alleen lokaal geproduceerd voedsel – zelfs de goedkoopste maaltijdbox aanbieder in Nederland.

De geheel nieuwe markt voor maaltijdboxen brengt nog een extra voordeel met zich mee, zo laten de kleine ondernemingen weten. Zo is het aanbod in klein koeltransport door geheel Nederland enorm toegenomen. Jouw biologische lokaal geproduceerde maaltijdbox kan dus best mee in de vrachtwagen waar Hellofresh ook gebruik van maakt. Naar verwachting neemt dat alleen maar verder toe.

14

euro

betaal je bij AH meer voor een box t.o.v. zelf shoppen

Steek met een aantal boeren de koppen bij elkaar en zet zelf een dergelijke initiatief op. Het steekt telers dat de grootste marge blijft hangen bij de tussenhandel en retailers. Door je producten direct bij de klant af te leveren kan een grotere marge worden opgestreken. Dat brengt de nodige arbeid met zich mee maar, de prijzen waarvoor een beetje maaltijdbox wordt thuisbezorgd liegen er niet om. Albert Heijn rekent 35 euro voor een kratje avondeten. Daar kunnen twee personen drie dagen van eten. Shop je zelf in een van hun supermarkten, dan ben je maarliefst 14 euro goedkoper uit. Dat hebben de deelnemers – vaak verbonden aan de service met een abonnement – het er blijkbaar wel voor over.

Het internet, en dan met name sociale media, biedt een enorm voordeel voor wie nadenkt over een dergelijke service. Genoeg boeren zijn al actief op internet of hebben zelf een website of facebookpagina. Bij uitstek zijn sociale media als Facebook en Twitter geschikt om streekgenoten aan te sporen jouw producten thuis te laten ontvangen. Wie bereidt is tijd en moeite te steken in een dergelijke project kan meer vangen voor zijn producten. Dat is zeker niet voor iedereen geschikt maar, het biedt wel mogelijkheden om marges te vergroten en de vraag van de consument te voeden met duurzaam en lokaal (biologisch) geproduceerd voedsel, die bovendien direct vanaf het land goedkoper kan worden aangeboden.

De ING bank onderzocht eerder dit jaar de markt voor thuisbezorgde maaltijden. Verwacht wordt dat de omzet in 2020 is toegenomen tot 750 miljoen euro. Uit een onderzoek van het Algemeen Dagblad – onder 4.000 personen – gaf 58 procent aan gewoon naar de supermarkt te blijven gaan voor hun dagelijkse boodschappen. Echter, de groeipotentie blijft groot. En voor een stukje gemak heeft een hard werkend gezin best wat euro’s over, zo blijkt uit het algehele succes. Die verkoopkar op het erf of in de berm kan wel vervangen worden door een online bestelservice.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden