Tussen al het nieuws over een grotere iPad en de nieuwe gadgets op het S-model ging een ander nieuwsfeit van Apple wat verloren. Maar, dat nieuwtje kan grote gevolgen hebben voor de relatie tussen Apple, telecombedrijven en telefoongebruikers. In de VS wil Apple namelijk iPhone klanten aan zich binden, onafhankelijk van je provider.
Een nieuwe iPhone is als los toestel vaak zo duur dat kopers graag gebruik maken van een gespreide betaling via hun abonnement bij de telecomprovider. Zo betalen ze maandelijks voor de telefoon en de gebruikskosten. Voor het bedrijf telt hierbij dat iemand klant blijft. Wanneer hij aan zijn abonnement twijfelt hoeft het alternatief niet per se een iPhone te bevatten. Apple ziet dat graag anders, schrijft Z24 Tech.
De iPhone is bij Apple goed voor meer dan de helft van de omzet. Topman Tim Cook en de zijnen hanteren het devies: eens een iPhone, altijd een iPhone. Om de binding met klanten sterker te maken heeft Apple afgelopen woensdag in de VS een nieuwe dienst opgezet. Het iphone abonnement. Dat staat los van je provider. Doordat Apple de gespreide financiering op zich neemt versterkt het bedrijf zijn positie tegenover telecomaanbieders. Dat meent The Wall Street Journal.
Voor 32,41 dollar per maand kun je als Amerikaanse gebruiker een tweejarig contract nemen op een nieuwe iPhone 6S. Omgerekend is dat net geen 29 euro per maand. Daarnaast sluit je bij een provider een sim-only af voor het gebruik. In totaal betaal je over 24 maanden 778 dollar voor je toestel. Een losse iPhone 6S met 16GB kost 649 dollar. Daar komt nog een verzekering van 129 dollar totaal bij. Je betaalt dus niets extra’s, terwijl Apple de zekerheid heeft dat je tenminste twee jaar klant blijft.
Volgens WSJ zijn de maandprijzen voor een iPhone inclusief data-abonnement bij telecombedrijven relatief duur. Apple mikt er dus op dat klanten liever een losse iPhone op afbetaling bij Apple zelf aanschaffen. Ze kunnen dan gaan shoppen voor een goedkoop data-abonnement. Daar is voordeel in te halen. Of Apple deze service ook in Nederland gaat hanteren is niet bekend gemaakt.
Interessant is het concept van Apple zeker. Vooral voor gebruikers die het liefst een iPhone hebben. Het is inderdaad meestal zo dat een abonnement voor het gebruik + toestel relatief duur is. Duurder dan een los toestel. De markt voor sim only is daarentegen veel scherper. Maar, met het idee haalt de elektronicagigant wel de woede op de hals van telecomproviders.
Lees ook op Z24:
17 procent ZZP'ers wil meer werk
Straks kun je dingen niet leuk vinden op Facebook
Twentse zuivel populair bij duitsers
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.