John Deere heeft over het boekjaar 2015 fors minder winst en omzet geboekt. Ondanks het schrikbarende resultaat, spreekt de ceo van het bedrijf over een succesvol jaar.
John Deerde heeft over het boekjaar 2015 een winst geboekt van 1,94 miljard dollar. Dit is een daling van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder. De omzet daalde 20 procent en kwam over 2014/2015 uit op 28,86 miljard dollar.
De daling is het gevolg van de economische tegenwind in delen van de wereld, waardoor de omzet daalde. Ook de sterke dollar ten opzichte van andere valuta, waaronder de euro, deden de verkopen dalen. Ook de sterk gedaalde grondstofprijzen speelden een rol.
Hierdoor daalde ook de winst en de omzet van de agrodivisie. De agrodivisie van het concern boekte een omzet van 19,81 miljard dollar, wat een daling van 25 procent is ten opzichte van 2013/2014. De winst van de divisie kelderde met maar liefst 55 procent tot 1,65 miljard dollar. Over het vierde kwartaal zag de agrodivisie de winst zo mogelijk nog sterker, namelijk met 60 procent tot 271 miljoen dollar.
Toch is ceo Samuel Allen niet ontevreden over het resultaat. ‘John Deere heeft, gezien de zwakke wereldwijde agrarische markten en de afremmende markten voor bouwmachines, een succesvol jaar achter de rug.’ Dat Allen ondanks de winstdaling van 39 procent spreekt over een succesvol jaar, komt doordat de winst en de omzet het zesde resultaat in de geschiedenis van het bedrijf zijn. ‘Gezien de uitdagende marktsituatie is dit geen slecht resultaat’, zegt Allen.
Hoewel Allen nog positief was over het afgelopen boekjaar, is hij voor het komende jaar minder optimistisch. John Deere verwacht dat de verkoop van agrarische machines in 2016 met acht procent daalt ten opzichte van 2015. Het grootste omzetverlies boekt het bedrijf op de thuismarkten in Noord-Amerika. In de VS en Canada voorziet John Deere een omzetdaling van 15 tot 20 procent door de lage grondstofprijzen en stagnerende bedrijfsinkomens. In de EU verwacht John Deere dat de omzet met vijf procent daalt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.