Het Marknesser bedrijf AkkerAnalyse is deze week toegetreden tot het Agrofoodcluster (AFC). Daarmee telt het cluster dat zich inzet voor het delen van kennis, promoten van innovatie en het creëren van businessmogelijkheden voor partijen in de open teelt nu 16 deelnemers.
AkkerAnalyse vliegt met een onbemand vliegtuigje over akkers en kan op deze manier een analyse geven over de staat van de bodem en de vitaliteit van het gewas . Eigenaar Peter Holster is altijd op zoek naar kennis en innovatie. Vanuit deze behoefte kwam hij in aanraking met het Agrofoodcluster. Afgelopen week is de handtekening gezet onder de samenwerkingsovereenkomst. ‘Samenwerken is de toekomst en ik heb het gevoel dat we met het cluster veel kunnen betekenen’, aldus Holster.
Het cluster is blij met de nieuwe toetreder. Directeur Cor van Veldhuijsen ziet AkkerAnalyse als een goede aanvulling op de al aangesloten partijen. ‘Technologie en smart farming worden steeds belangrijker in de open teelt. Daarnaast is het bedrijf een voorloper in het in kaart brengen van kavels met een drone. We verwelkomen dit soort innovatieve bedrijven graag in het cluster.’
Het Agrofoodcluster heeft de ambitie om zoveel mogelijk bedrijven te betrekken uit de volle breedte van de open teelt, zodat de vertegenwoordiging van bedrijven zeer divers en uitgebreid is. ‘Samen kunnen we een vuist maken en staan we sterker om doelen binnen de sector gerealiseerd te krijgen. Daarnaast is ons doel dat we zoveel stakeholders hebben dat we onszelf kunnen bedruipen, dus zonder subsidie.’
Inmiddels komt uit alle onderdelen van de sector open teelt en in de periferie daarvan een stakeholder: financiën, keuring, telers, onderzoek, handelshuizen, mechanisatiebedrijven en onderwijs. ‘Daar kunnen er nog veel meer bij.’ Ook al zijn het concurrenten van elkaar. ‘Wij zijn een non-competitief cluster en willen de open teelt in heel Nederland op de kaart zetten. Dit willen we ook met onze stakeholders uitstralen. Zij kijken over hun eigen schaduw heen en gaan voor het belang van de sector.’
De pijlers van het cluster zijn het verspreiden van kennis, aanjagen van innovatie en uiteindelijk het binnenhalen van business voor onze stakeholders. ‘Daarvoor gebruiken we ons netwerk en het netwerk van de stakeholders. We willen daarom bijvoorbeeld ook graag alle aardappelhandelshuizen erbij hebben. Ons netwerk groeit en daarmee onze invloed.’
Voor 2016 werkt het cluster met de thema’s: Space meets agro, Bodem & water, Onderwijs & bedrijfsleven en Het optimaliseren van het ketendenken in de open teelt. ‘We zijn bezig met het opzetten van seminars over voorgaande onderwerpen, een demo-/belevingscentrum over aardappelen en stellen we een businessplan op voor ‘E-learning in de aardappelketen’. Daarnaast blijven we natuurlijk bouwen aan ons landelijke netwerk.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.