Marktleider duikt agrosector in

5 dingen die u moet weten over de spuitdrone van DJI

2 December 2015 - Niels van der Boom

Afgelopen week zoemde het niet alleen van de onbemande helikopters in droneland, maar ook van het nieuws dat marktleider DJI naar buiten bracht. De Chinese fabrikant toonde namelijk haar Agras MG-1 drone. Een helikopter met acht rotors, middelentankje en vier spuitdopjes.

DJI die een agro-drone bouwt. Vergelijk het met John Deere die auto's produceert

Waarom wordt er zoveel stampij gemaakt over een spuitdrone? Die was er immers al. Yamaha bouwt al jaren de Rmax, voor het bespuiten van rijstvelden in Azië. Daarmee wordt ook elders op de wereld geëxperimenteerd. Vooral in gebieden waar je moeilijk aan de slag kunt met machines. De geringe slagkracht van een vliegende spuit is vooral een match voor handenarbeid. Tegen een veldspuit op de grond kan hij nooit op. We zetten vijf vragen en antwoorden op een rij die u moet weten over de DJI drone.

Wat is het?
De Agras MG-1 is de eerste agrarisch georiënteerde drone van ’s werelds grootste fabrikant: DJI. Daarom is het ook nieuws. Zie het als John Deere die besluit een auto te gaan bouwen. De Agras heeft acht rotors. Daarmee houdt het een tankje van 10 liter in de lucht. Vier dopjes verspuiten de vloeistof. Een sensor onder de machine houdt met behulp van microgolven rekening met de gewashoogte. Die blijft zo constant.

Wat kun je ermee?
DJI mikt in eerste instantie op hun thuisland China en Zuid-Korea. De natte rijstveldjes, veelal niet meer dan een halve hectare, worden veelal met de hand behandeld. De Agras vliegt met maximaal 8 m/s (leeg) en kan dus veel sneller werken. Volgens DJI doet hij tussen de 3 en 4 hectare per uur. 40 keer sneller dan handmatig, als we DJI mogen geloven. Het spuitvolume ligt dan wel erg laag.

Waarom richt DJI zich op de agrarische sector?
De UAV (Unmanned Aerial Vehicle) sector wordt al jaren gek gemaakt met groeicijfers voor de agrarische sector. Het zou zelfs de grootste afzetmarkt voor fabrikanten kunnen worden, samen met die voor films. Goed voor dik een miljard per jaar. De markt beperkt zich op dit moment vooral op het scannen van gewassen. Yamaha heeft al jaren een spuitdrone in het programma. Die lijkt op een gewone helikopter, maar dan tienmaal zo klein. Hij wordt door een benzinemotor aangedreven en met succes in Azië ingezet. Ook concurrenten Yuneec en EHANG sleutelen aan agrodrones. DJI is bepaalt niet alleen in Azië, maar wel veruit de grootste.

Ook in Nederland?
De drone industrie in Nederland gaat maar één richting op en dat is omlaag. Het gebruik ervan wordt sterk gereguleerd. Nu is nog wat rek haalbaar, door een ontbrekende wetgeving. In de toekomst wordt dat een steeds lastiger verhaal. Waterdichte papieren zijn vereist. De belangen zijn tegenstrijdig. Aan de ene kant staan veiligheid en privacy. Aan de andere zijde de economie. De markt voor drones kan namelijk explosief groeien en biedt veel mogelijkheden die vooralsnog bijna onmogelijk zijn of waren. Vliegen met gewasbeschermingsmiddelen is in ons land uit den boze. Het gaat dan om bemand spuiten. De kans dat onbemand spuiten wordt toegelaten is zo mogelijk nog kleiner. Daarnaast is vliegtuigspuiten met een helikopter inefficiënter dan met een vliegtuig. De propellers laten de nevel omhoog wervelen. In onder andere Hongarije was het tot voorkort toegestaan met helikopters te spuiten maar, ook dat is nu verboden.

Wat kost da?
Volgens bronnen op internet biedt DJI de drone in China aan voor 15.000 dollar. Omgerekend ruim 13.000 euro. Geïnteresseerde kunnen zich alvast inschrijven voor aanschaf van een Agras drone. Omdat vliegtuigspuiten in Nederland verboden is heb je hier weinig aan zo’n apparaat. Enig voordeel is wellicht wel de functionaliteit dat de Agras waterdicht is. Past DJI die techniek toe op haar andere machines, dan kan dat weleens een extra voordeeltje opleveren.

Het goed in te denken dat DJI zelf een gewassensor ontwerp en onder het apparaat hangt. Gezien de enorme omvang van het merk wereldwijd kan het dan zeer scherp dergelijke apparatuur aanbieden. Zo kan - in theorie - iedere agrarische ondernemer over zijn eigen drone beschikken. Moet de wetgeving wel even meewerken.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden