De historisch lage olie- en dieselprijs in januari wordt door de industrie eind april razendsnel goedgemaakt. Brandstofprijzen blijven op het laagste niveau in vier jaar staan maar, het voordeel is wel kleiner geworden. Producenten stellen hun productie langzaam bij waardoor de voorraad daalt. Dat werkt prijsopdrijvend.
Loonwerkers–brancheorganisatie Cumela hanteert voor april een index van 76,5. 0,6 punt hoger dan een maand ervoor. Volgens de organisatie is de stijging beperkt gebleven omdat de echte prijsstijging zich pas na de 20ste april manifesteerde. Sinds eind januari is de olieprijs met 20 dollar per vat gestegen. Aan het einde van de aprilmaand werd de hoogste prijs in vijf maanden tijd bereikt in de VS: 45 dollar per vat.
Gezien het huidige beleid van de oliegiganten en dieselproducenten ziet het er niet naar uit dat de dieselprijs het dieptepunt van januari zal evenaren later dit seizoen. Daarvoor hebben de bedrijven teveel pijn geleden. Voor 100 liter witte diesel wordt nu zo’n 94 euro betaald. Eind januari en begin februari was dat nog goed 80 euro per 100 liter.
Een van de redenen voor een prijsstijging in ruwe olie – en dus ook diesel – is dat de Amerikaanse olievoorraden afnemen. Ook gaf de Wereldbank eind april olie een positievere beoordeling, wat de prijzen omhoog stuwde. Zij hebben de gemiddelde olieprijs voor dit jaar naar boven gecorrigeerd van 37 naar 41 dollar per vat. Begin dit jaar heerste vrees dat Iran grote hoeveelheden olie op de wereldmarkt zou dumpen. Uiteindelijk besloot het land dit zeer geleidelijk te doen.
Ten opzichte van voorjaar 2015 is het voordeel voor de boer niet heel groot. In de jaren daarvoor lag de prijs een kwart hoger. Van de echt lage prijzen is alleen geprofiteerd door bedrijven die in de wintermaanden hun tank vol hebben kunnen gooien. Echter, nu pas wordt de brandstof verstookt tijdens het voorjaarswerk. Desondanks zullen de dieselkosten dit jaar flink lager uitkomen ten opzichte van 2015.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.