Vragen aan Janneke Hadders

Een Nederlandse boer wil graag alles weten

13 Mei 2016 - 2 reacties

Twee jaar geleden introduceerde sensorspecialist Dacom de Sensetion. Een eenvoudige bodemvochtsensor die de techniek voor een breed publiek toegankelijk moet maken. Boerenbusiness sprak met directeur Janneke Hadders over sensortechniek, precisielandbouw, dataverwerking en de toekomst van dat alles.

In mei 2014 lanceerde Dacom de Sensetion (spreek uit: sensation). Een rechttoe-rechtaan bodemvochtsensor die je kunt uitlezen via een app. Doel: Het meten van bodemvocht voor een breed boerenpubliek mogelijk maken met een gemakkelijk te interpreteren app vol data en betaalbare techniek. Naast Dacom brengt Agrifirm Plant de sensoren landelijk aan de man. Heeft de Sensetion gebracht waar Hadders twee jaar terug op hoopte?

Het is twee jaar geleden dat jullie de Sensetion op de markt brachten. De verwachtingen waren hooggespannen. Wat is daarvan uitgekomen?
‘Eén van de grootste veranderingen die de Sensetion voor ons heeft gebracht is zijn uitwerking op onze andere bodemvochtsensor, de Terrasen Pro. Deze complexe sensor is gebruiksvriendelijker geworden en de installatie ervan hebben we versimpeld, naar het idee van de Sensetion. Zo kan een klant hem zelf installeren, wat kosten uitspaart. Je hoopt natuurlijk een product in handen te hebben dat de sector kan veranderen. Voor Nederland bleek dat niet zo te zijn. Boeren willen hier toch liever een uitgebreid model dat ze alle data levert. In het Midden-Oosten is de simpele sensor succesvoller. Daar willen ze graag een simpel instrument en juist niet meer weten dan alleen het vochtgehalte.’

Voor Nederland dus niet het succes waar jullie op hoopten. Gaan jullie iets aan het concept veranderen?
‘Een Nederlandse boer wil graag alles weten. Met de Sensetion is het voor ons makkelijker geworden dat doel te bereiken. Het inzetten van de Terrasen-sensor op een grotere schaal is nu mogelijk geworden en haalbaar. Een bijkomend voordeel is dat het prijsniveau door zelfinstallatie nu lager ligt. Een ander voordeel is dat bij de Terrasen nu ook van een online programma gebruik gemaakt kan worden in plaats van Windows software. Deze online variant is sinds najaar 2015 op de markt. Voor de Sensetion is het straks ook mogelijk om op deze manier meer gegevens te zien en de data visueel - in grafieken - te bekijken en vergelijken. Dit programma gaan we als extra dienst aanbieden, naast de app.’

Sinds de komst van de Sensetion zijn er nog veel meer vochtsensoren op de markt gekomen. Is dat een voordeel of bedreiging voor Dacom?
‘Op de Nederlandse markt zijn er nieuwe toetreders. Echter, het gaat hier om producten die in het buitenland al op de markt waren en waar we bekend mee zijn. Ook zie je dat er wereldwijd veel nieuwe startups zijn van kleine bedrijfjes die een vochtsensor in de markt willen zetten. De meeste zitten echter nog maar in hun opstartfase en zijn nog niet op grote schaal verkoopbaar. Sommige lijken op onze sensoren, andere niet.’

De ontwikkeling van precisielandbouw gaat enorm snel. Is dat een voordeel voor jullie bodemvochtsensoren?
‘Het grote probleem van precisielandbouw is dat de data enorm gefragmenteerd is. Het wordt alleen een succes wanneer we alle overkoepelende data over elkaar kunnen leggen en daar duidelijke conclusies uit trekken. Wanneer je me vijf jaar geleden had gevraagd hoe het nu met de dataverwerking zou staan, dan had ik gezegd dat dit zou zijn opgelost. Echter, in vijf jaar tijd is het probleem nog net zo groot. We zijn bij Dacom bezig met software die alle soorten data automatisch in kan lezen voor één duidelijke interpretatie. Bij mijn weten is er geen systeem in de wereld die dat op dit moment lukt. Het is een complexe materie waar veel samenwerking voor nodig is. Ook moet je een enorm aanpassingsvermogen hebben. In vijf jaar tijd is vooral de snelheid opgevoerd. De techniek en data veranderen constant. Dat maakt het lastig een goed systeem te ontwikkelen. Bovendien vergt het veel kapitaal. Ik zie dat de hype rondom precisielandbouw zijn hoogtepunt heeft gehad. We bevinden ons in een periode van stabilisatie. De meerwaarde moet nu duidelijk worden. Alleen door data overkoepelend te maken voor de hele sector is er voordeel uit te halen.’

Wat kunnen we in de toekomst van de Sensetion en Dacom gaan verwachten?
‘Zoals gezegd starten we dit jaar met het aanbieden van nieuwe software die data in grafieken inzichtelijk maakt. Dat komt de gebruiksvriendelijkheid ten goede. Ons doel is om deze kennis met elkaar te delen zodat je leert hoe de data moet worden geïnterpreteerd. Voorheen gebeurde dat met behulp van een adviseur maar, in de toekomst willen we naar een digitaal systeem van zelfscholing toe. Ook in Nederland is daar veel behoefte aan.’

boerenbusiness.nl

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappel- en granenmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktflits Granen.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
2 reacties
raar 13 Mei 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10869679/Een-Nederlandse-boer-wil-graag-alles-weten]Een Nederlandse boer wil graag alles weten[/url]
He mijn reacties zijn weg gehaald, ik kan hier dus geen commentaar leveren op een slecht produkt.......................ik wil mijn collega's behoeden voor een fout.
Tom 13 Mei 2016
Super product! Hiernaast gebruik ik ook nog het gewasbeschermingspakket van Dacom en ook daarover ben ik erg tevreden.
Abonnee
Forumbeheerder 13 Mei 2016
@raar, het is tijd om volwassen en professioneel te worden.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

'Vestiging in Nederland ideaal voor agtech'

Interview Tomer Tzach - CropX

'Vestiging in Nederland ideaal voor agtech'

Israëlische datagigant CropX neemt Dacom over

Nieuws Overname

Israëlische datagigant CropX neemt Dacom over

Pact Dacom en Sencrop in weerdata per perceel

Nieuws Precisielandbouw

Pact Dacom en Sencrop in weerdata per perceel

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief