Vijf vragen aan Anne Bruinsma

Digitalisering binnen de landbouw blijft onderbenut

22 Juni 2016 - Niels van der Boom

Op 17 en 18 juni werd bij akkerbouwer Jacob van den Borne de eerste ‘Farmhack’ van Nederland georganiseerd. Een initiatief van onder andere Hackwerk Advies. Directeur en projectleider Anne Bruinsma werkt al langer aan dergelijke projecten: Boer&Bunder, Polderhack en Agri meets Design. Wat is zo’n hack en wat heb je als boer aan de resultaten? Daarover sprak Boerenbusiness met Bruinsma.

Wat is een Farmhack en waarom heet het eigenlijk hack. Is dat niet negatief beladen?
‘Farmhacks zijn competities waarin multidisciplinaire teams 32 uur lang werken aan oplossingen voor vraagstukken binnen de agrarische sector. Het gaat om de combinatie van data, software, hardware, design en uiteindelijk de koppeling met de behoefte van de eindgebruiker. Van oudsher was zo’n hack – een hackathon – een bijeenkomst waarin computernerds complexe data en technische uitdagingen te lijf gingen. Tegenwoordig heb je hier allerlei variaties op. De farmhack eindigt met prototypes. Functionele concepten die laten zien dat oplossingen binnen handbereik zijn. Veel mensen hebben met het woord hacken een negatieve associatie. We zijn er niet op uit om ons illegaal toegang tot data te verschaffen, of om computersystemen kapot te maken. De referentie is bedoeld om aan te geven dat we alles ter discussie stellen en tastbare resultaten zoeken.’

De eerste farmhack hebben jullie bij Van den Borne Aardappelen gehouden. Wat waren daar de uitdagingen?
‘Jacob is de beroemdste databoer van Nederland. Al die data wordt door hem in een ‘cloudfarm’ bewaard. We hebben gekeken hoe hier automatisering kan worden doorgevoerd voor het genereren van data en het maken van automatische analyses. We keken ook naar de mogelijkheden van datavisualisatie, om de omgeving te betrekken, en in de regio samenwerkingsverbanden te ontwikkelen. Daarvoor zijn onder andere 3D en virtuele realiteit toegepast. Digitalisering binnen de landbouw blijft nu nog onderbenut.’

Het visueel maken van data. Wat moet ik me daar bij voorstellen?
‘Jacob is zelf erg handig in het verzamelen van enorme hoeveelheden data. De volgende stap is dat hij op locatie kan kijken wat er op een slechte plek speelt. Ligt het aan de bodem? Ligt het aan de bemesting? Dit voorziet in de behoefte om zelf te analyseren. Iedere akkerbouwer wil dat. Nu neemt de boer pas iets aan wanneer drie adviseurs hetzelfde zeggen. Ook zijn er mogelijkheden om het bedrijf met de maatschappij te verbinden. Voor Jacob en vijf omringende collega’s houdt dat in zelfvoorzienend te zijn in elektra, gas, water en meststoffen (spuiwater). Jacob wil graag meer inzage in het overheidsbeleid. Door data met de overheid te delen kan dat een slimmere instantie opleveren die specifiek beleid biedt.’

Dat klinkt interessant. Met welke ideeën hebben de verschillende teams hier invulling aan gegeven?
‘In totaal zijn drie teams bij Van den Borne aan de slag gegaan. Digital Eye had als doelstelling om op een gestandaardiseerde manier gewasfoto’s te nemen en te archiveren. Het idee is dat afwijkingen sneller kunnen worden opgespoord en dat analyses met behulp van optische beelden ondersteund kunnen worden. Onder andere om een oogstvoorspelling te geven. Een camera op de trekker maakt foto’s op interessante plekken in een perceel. Die data wordt gecombineerd met sensordata. Team Organic Matter ontwikkelde een applicatie waarbij verbanden kunnen worden gezocht in alle gearchiveerde perceelsdata. Het team toonde tijdens de hack aan dat er verbanden zijn tussen bodemgeleidbaarheid en opbrengst. Team One Day Fly richtte zich op technologie uit de gamewereld. Zij hebben bestaande data in 3D beelden omgezet zodat het voor de boer visueel wordt. Hierdoor ga je sneller en gemakkelijker met je data om. Dat biedt veel tijdswinst. Virtuele realiteit kan ook voor omwonenden interessant zijn.’

Wat gebeurt er verder met deze ideeën. Gaan we er in de praktijk iets van terugzien?
‘Het beste team, Digital Eye, heeft een bescheiden geldprijs van 250 euro gekregen. Eind augustus krijgen de winnaars een ‘bootcamp’ aangeboden bij ZLTO. De teams worden daarin klaargestoomd voor een evenement, samen met ABN Amro, tijdens de Dutch Design Week. Alle resultaten van de hack worden op een open manier vastgelegd. Daarbij kunnen de ontwikkelde apps hopelijk worden gebruikt voor meer oplossingen. Het is een open source systeem. Alle hacks kun je terugvinden in de GitHub. Onze farmhacks – de volgende staat gepland voor 24 en 25 juni in Onstwedde – vallen of staan met steun van sponsoren en kennispartners. Zij steken hun nek uit voor ons. Dit zijn naast ZLTO met name het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, VAA Consultancy, ABN AMRO, Geodan, AgroConnect en Crop-R.’

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden