Luxxum- en Maxxum-serie

Kleintje Case is up-to-date met nieuwe motor

29 Juli 2016 - Niels van der Boom - 2 reacties

Fabrikant Case IH sluit aan in het rijtje trekkerbouwers die zijn zaken op orde heeft voor de Tier 4 Final/Stage 4B emissie normen in Europa. Daarvoor heeft het, na de zescilinder trekkers, nu ook de kleinere Maxxum en de Farmall U Pro-serie onder handen genoemen. Die laatste gaat verder door het leven als Luxxum.

Op een persconferentie in Duitsland heeft Case deze week de nieuwe Maxxum en Luxxum aan de pers voorgesteld. In Amerika gebeurde dat (voor de Maxxum) vorig jaar al, omdat ze daar qua emissie eisen voorop lopen. Een uitloopregeling voor oude motoren kennen ze namelijk niet. Aan de Maxxum-serie is niet veel gewijzigd. Een andere motorkap waaronder een motor ligt die nu aan de nieuwste eisen voldoet. In plaats van zes zijn er vijf modellen.

New Holland lanceerde exacte dezelfde trekkers, die bij hun T5 en T6 heten, al eerder. Beide gebruiken veel dezelfde componenent. Echter, Case IH merkt op dat de Luxxum wel fors afwijkt van de T5. Zo zijn de achterbrug en transmissie anders. De rode broeder heeft een armleuning met geïntegreerde elektronische bediening, andere aftakas keuze en hydraulische unit.

De trekker draagt de naam van een homobar

De Farmall U Pro-serie van Case krijgt een nieuwe naam: Luxxum. Daarvoor hebben de ontwerpers van Case niet te lang in een Duitse homobar gezeten. Of misschien ook wel. De alom bekende Farmall naam verdwijnt dus weer, van deze serie tenminste. Er zijn drie modellen van 99 tot 117 pk maximaal. Bij de Maxxum is dat 115 tot 145 pk nominaal en tot 175 pk maximaal. De kleinere Farmall A en C blijven voorlopig ongewijzigd.

Het huidige kleinste model in de Maxxum-serie wordt opgevolgd door de iets sterkere Maxxum 115 met 116 pk nominaal en maximaal 145 pk aan de motor, met boost. Die had voorheen een zescilinder maar nu een viercilinder motor. Ze hebben allemaal een 4,5 liter viercilinder blok die met behulp van SCR-technologie (AdBlue) de uitlaatgassen reinigt. De twee grootste modellen halen beide 145 pk nominaal vermogen. De een doet dat met een viercilinder, de ander met een 6,7 liter zescilinder. Je kunt de trekkers met een powershift of CVX variobak krijgen en met of zonder multifunctionele bedieningshendel; Multicontroller.

De Maxxum krijgt het cabinedak van de grotere trekkers en van binnen ook een kleine update. Met onder andere de nieuwste terminal. De motorkap is iets gewijzigd maar niet heel rigoureus. Volgens de fabrikant zal volgend jaar – op de Agritechnica – wederom een update plaatsvinden van het design. Dan ligt het design meer in lijn met de Optum-serie. De wielbasis is 20cm verlengd maar de draaicirkel van 5,4m lijdt daar volgens de fabrikant niet onder. De voorasvering is verstevigd en een motorrem is nu als optie leverbaar.

De nieuwe armleuning heeft een speciale voorlader joystick

De nieuwe Luxxum is er in drie smaken met 99, 107 of 117 pk nominaal. Ze gebruiken allemaal AdBlue voor de 3,4 liter motor om aan de emissie normen te voldoen. De fabrikant mikt vooral op veehouders met deze trekkers. Zo is vanuit de fabriek al goed over een voorlader nagedacht en kan een speciale joystick bediening worden ingebouwd. Daarvoor is een nieuwe armleuning ontwikkeld de bekende Multicontroller bedieningshendel gebruikt. Een CVT-transmissie is niet mogelijk. De meeste luxe optie biedt een 32x32 powershift met vier trappen. Nieuw is de geveerde vooras.

Zowel de Maxxum als Luxxum worden in het Oostenrijkse St. Valentin gebouwd. Overigens werd eerder al bekend dat CNH’s landbouwdivisie het niet zo goed doet. In het tweede kwartaal liep de omzet met 7,5 procent terug (tov vorig jaar) tot 2,8 miljard dollar. De omzet over het eerste halfjaar is 12 procent gedaald. Vooral de negatieve markt in Noord Amerika en Europa zijn daar de oorzaak van.


De Luxxum is de opvolger van de 100U Pro-serie. Hij is vooral voor veehouders bedoeld en daarom toegespitst op voorladerwerk.


De nieuwe Maxxum bestaat nu uit een model minder. Ze hebben een viercilinder motor en één model een zescilinder blok. De cabine is gelijk aan de grotere broertjes. Fronthef en PTO zijn af-fabriek leverbaar.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
2 reacties
fan 29 Juli 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10870931/Kleintje-Case-is-up-to-date-met-nieuwe-motor]Kleintje Case is up-to-date met nieuwe motor[/url]
paar lampje erbij en we hebben weer een update. Kom eens met wat nieuws,
beetje uitgekauwd.
Boer jan 30 Juli 2016
Is het onderhuids nog steeds n FIAT 80-90jQuery21101655838950537145_1469856152428!!!
international 31 Juli 2016
De volgende wordt iets groens denk.
Alhoewel er volgens mij wel veel verkocht worden.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Achtergrond Stikstofstemming

Renure-succes Adema, nu nog overbruggingsboei

Achtergrond Stikstofstemming

EU vreest BBB-effect en snijdt dieper in Green Deal

Achtergrond Emissie

CO2 dicteert waarde voeding en verwart beleid

Achtergrond Stikstofstemming

Rechtse vier weer om tafel in schurende formatie

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden