Niet morsen met maïs

Meer elektronische snufjes op Claas machines

14 Oktober 2016 - Niels van der Boom

Op een persbijeenkomst in Oost-Duitsland heeft machinebouwer Claas een aantal noviteiten aangekondigd. Meest in het oog springend hierbij is de vernieuwde hakselaarserie Jaguar 900. Op elektronisch vlak zijn er ook vernieuwingen. Het GPS-stuursysteem en de luxe Isobus-terminal zijn gemakkelijker in het gebruik geworden.

Een nieuwe functie binnen het RTK-GPS besturingssysteem van Claas is Turn-in. Dat is nog geen automatisch keersysteem voor de kopakker maar wel een hulpje. De chauffeur ziet niet langer de rechte AB-lijn maar ook een lijn voor de bocht die hij op de kopakker moet maken. Die lijn verschijnt pas wanneer je daadwerkelijk aan het draaien bent. Staat de trekker onder een hoek van tenminste 120 graden – ten opzichte van de AB-lijn – dan kun je het stuursysteem opnieuw activeren, waarna hij zelf zijn weg zoekt. Dat is een kleine stap verwijderd van volledig automatisch draaien zoals Trimble/CNH en John Deere aanbieden.

Staat de trekker onder een hoek van 12 graden, dan kan hij zelf indraaien

De S10 Isobus-terminal van Claas, waar ook het GPS-stuursysteem op draait, werd eerder dit jaar al onder handen genomen. Het was al langer mogelijk Isobus machines aan te sturen maar dat is flink gemakkelijker geworden. Standaard is een functionaliteit voor sectiebesturing geïntegreerd en de functie Task Management. Bij die laatste kun je kiezen tussen TC Basic en TC Geo. Hierbij wordt data van de trekker en machine verzameld en gearchiveerd. Later kun je de data op kantoor uitlezen en analyseren. Een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld het gecombineerd gebruik met een gewassensor, zoals de Crop Sensor, die Claas bij Fritzmeyer inkoopt.

De nieuwe Jaguar 900 serie hakselaars van Claas – het topmodel uit de driekoppige productgroep – is flink onder handen genomen. Mede omdat de fabrikant aan strengere emissie eisen moet voldoen. Ook het design is aangepakt. Het topmodel blijft de 980 met een ongewijzigd motorvermogen. Alleen voor Noord-Amerika wordt aan de grootste 970 en 980 gesleuteld, die iets meer vermogen krijgen en een SCR-katalysator. 2017 is een tussenjaar voor Claas. De nieuwe 900 serie wordt als nulserie gebouwd volgend jaar. In 2018 volgt de volledige productie, waarbij de machine wederom iets gewijzigd wordt.

Een optie op alle nieuwe Jaguars is het vernieuwde Autofill. Claas beschikt al langer over dit camerasysteem die het mogelijk maakt naastrijdende wagens te vullen. Aan de techniek werd echter wat geschaafd. Zo kan nu ook een silagewagen of kipper worden gevuld die achter de hakselaar aan rijdt bij het aanmaaien van een nieuw perceel. Voorheen was alleen vulling vanaf de zijkant mogelijk. Een hoge-resolutie camera registreert de grootte van de bak en bepaalt zelf waar de pijp de gewasstroom in richt. Ook houdt het bij hoe vol de wagen is. Dat scheelt morsen en ontlast de chauffeur.


Eerder dit jaar al paste Claas de meest luxe S10 Isobus-terminal aan. Zo is hij nu uitgerust met een module voor gegevensregistratie en machinebesturing. Daar komt nu Turn-in bij. Een hulpje voor het draaien op de kopakker.


Het grootste nieuws op de persconferentie van Claas is de nieuwe 900-serie hakselaars. Vooral het nieuwe design valt op. De motor bleef gelijk. De productie start volgend jaar.


De Jaguar hakselaars van Claas beschikken al langer over het Autofill systeem. Dit camerasysteem helpt je wagens volblazen. Dat werkt nu ook wanneer ze achter de hakselaar aan rijden. Handig bij het openen van een nieuw perceel.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden