Opec draait aan oliekraan

Tank met diesel als eindejaars-investering?

5 December 2016 - Niels van der Boom

Wie zijn dieseltank nog niet heeft laten vullen kan dat misschien  beter snel doen. Begin vorige week steeg de olieprijs met tien procent in twee dagen tijd na een nieuw Opec-overleg. Daarmee brak de olieprijs door de symbolische grens van 50 dollar per vat.

Woensdag vergaderden de veertien Opec-landen in Wenen over het reduceren van de olieproductie. Daarover werd een overeenstemming bereikt. 32,5 miljoen vaten olie per dag(!) gaan de landen naar eigen zeggen minder produceren om de prijs omhoog te schroeven. Dit alles uit economisch oogpunt van de producerende landen. Zo staat Venezuela aan de rand van een faillissement door de oliecrisis. Meer landen raken politiek onstabiel door de olieperikelen. In september werd daarom al een reductie van 1,2 miljoen vaten per dag voorgesteld.

32,5

miljoen

minder olievaten productie per dag

Met 500.000 vaten reductie per dag is Saoedi-Arabië een belangrijk land in het terugschroeven van de oliestroom. Ook andere olielanden als Iran, Irak, Koeweit en Qatar hebben afgesproken de kraan iets dicht te schroeven. De Verenigde Staten en Canada, de belangrijkste landen voor schaliegas, zijn niet van plan hun productie te reduceren.

Inmiddels is de witte diesel index voor november gestegen tot een niveau die dicht bij de start van 2015 ligt. 99,57 euro per 100 liter, wat een verschil van 84 cent inhoudt. Aanvankelijk nam de dieselprijs begin 2016 nog licht af, tot een dieptepunt van 87,35 euro per 100 liter. Vervolgens ging het alleen maar omhoog, met een kleine terugval in juli. Inmiddels staat de prijs op het hoogste punt dit jaar. Kijkend naar het sentiment op de markt is het volgooien van de dieselopslag in de laatste maand van het jaar een goede zet. Afgezien van het voorkomen van condens in de tank uiteraard.

Voor 2016 verhoogde de overheid het accijnsniveau op diesel met 4 cent, tot 49,5 cent. Of in 2017 weer een verhoging op stapel staat is nog niet bekend. Voor 2017 wijzigen wel de autobelastingen op een aantal punten. Zo wordt de aanschafbelasting (BPM) verlaagd met 14,7 procent, tot en met 2020 (goed nieuws), 2 procent verlaging van de MRB (nog meer goed nieuws) en verhoging van de MRB voor dieselpersonen- en bestelauto’s (slecht nieuws). Die laatste gaat echter pas in 2019 van start. Ook het algemene bijtellingspercentage gaat licht terug van 25 naar 22.

Vanaf 1 januari geldt voor nieuwe auto’s, met een CO2 uitstoot van 106 gr/km of meer, het algemene bijtellingspercentage van 22 procent. Dit geldt voor alle auto’s die een datum van eerste toelating hebben vanaf 1 januari 2017. Volledig elektrische auto’s worden verder gestimuleerd terwijl de plug-in hybride’s – die je ook op menig boerenerf aantreft – op minder belastingvoordeel kunnen rekenen. Vanaf 2017 geldt het algemene bijtellingspercentage van 22 procent. Tot en met 2020 profiteren ze wel van het halftarief bij de MRB.

Wie nog met een dieselauto of dieselbestelauto zonder roetfilter rondrijdt op zijn bedrijf gaat vanaf 2019 15 procent meer MRB betalen. Je hebt dus nog twee jaar de tijd om een nieuwe bedrijfswagen uit te zoeken. Na 1 januari 2019 ga je voor een gemiddelde bestelauto 62 euro extra per jaar betalen, zo rekent de Rijksoverheid voor.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer

Analyse Energie

Amerika zet de toon op oliemarkt

Analyse Olie

Dieseltank laten vullen is weer een dure liefhebberij

Opinie Kasper Walet

Help! De energietransitie verzuipt

Analyse Energie

Grotere voorraden krijgen weinig vat op olieprijs

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden