De Nederlandse zuivelsector heeft in de drie kwartalen van afgelopen jaar voor ruim 5,5 miljard euro aan zuivelproducten geëxporteerd. Dat is 9 procent minder dan in de eerste negen maanden 2014. Maar waar gaan al die kaas, melk, poeders en room naar toe? En welk land is voor Nederland booming business?
De antwoorden op deze vragen worden gegeven in weer een nieuwe Top 5 van Boerenbusiness.nl, samengesteld door CBS. En die maakt overduidelijk dat China voor de Nederlandse zuivelindustrie booming business is. De waarde van de zuivelexport naar China steeg in de eerste drie kwartalen van vorig jaar met bijna 127 procent tot 161,5 miljoen euro. Daarmee is China veruit de grootste stijger op de exportmarkten.
Hoewel de Verenigde Staten zelf bepaald geen tekort aan zuivel heeft, wist Nederland middels boter de exportwaarde naar dit land te vergroten met 42,5 procent tot 90,4 miljoen euro. Daarna volgt Japan dat voor 90,5 miljoen euro aan zuivelproducten uit Nederland afnam. Een plus van 23,5 procent.
Op de vierde plaats staat een land waar de eigen binnenlandse melkaanvoer explosief is gestegen de laatste maanden. Dat is Ierland, dat voor 45,7 miljoen euro aan Nederlandse zuivel kocht. Een toename van 14,5 procent. Hongkong sluit de Top 5 af. Naar de voormalige Britse kroonkolonie, nu onderdeel van China, is in de eerste drie kwartalen van 2015 voor 126,4 miljoen euro aan zuivelproducten geëxporteerd. Een groei van 8,8 procent.
Hoewel de landen in de Top 5 de grootste groeiers zijn in de eerste negen maanden van vorig jaar, zijn het zeker niet de belangrijkste exportbestemmingen voor Nederlandse zuivel. Hoewel de export naar China stevig groeit, staat de exportwaarde zwaar in de schaduw van grooteenheden als Duitsland, België en Frankrijk. Naar deze landen daalt de zuivelexport echter flink als gevolg van een groeiende eigen melkproductie en de Russische grens die gesloten is voor zuivel.
Zo levert de exportwaarde naar Duitsland van januari tot oktober van vorig jaar 11,6 procent in om uit te komen op bijna 1,5 miljard euro. In absolute zin zo'n 196 miljoen euro minder. De uitvoer naar België daalde in deze periode met 6,6 procent naar 748,9 miljoen euro. De export naar Frankrijk liep met 22, 5 procent terug tot 441 miljoen euro.
Exportwaarde zuivel, eerste 3 kwartalen 2014 en 2015 |
||||||
2014 | 2015 | verschil 2014-2014 | ||||
mln euro | abs. | perc. | ||||
Totaal | 6092,3 | 5542,2 | -550,1 | -9,0% | ||
1 | China (Volksrepubliek) | 71,2 | 161,5 | 90,3 | 126,8% | |
2 | Verenigde Staten | 63,4 | 90,4 | 27,0 | 42,5% | |
3 | Japan | 67,0 | 90,5 | 23,5 | 35,0% | |
4 | Ierland | 31,2 | 45,7 | 14,5 | 46,5% | |
5 | Hongkong | 117,6 | 126,4 | 8,8 | 7,5% | |
6 | Zwitserland | 40,0 | 46,1 | 6,1 | 15,3% | |
7 | Verenigd Koninkrijk | 266,0 | 271,1 | 5,1 | 1,9% | |
8 | Portugal | 32,9 | 31,4 | -1,5 | -4,5% | |
9 | Thailand | 26,6 | 25,0 | -1,6 | -6,0% | |
10 | Singapore | 31,7 | 29,9 | -1,8 | -5,6% | |
11 | Saoedi-Arabië | 93,3 | 90,4 | -2,9 | -3,1% | |
12 | Spanje | 193,8 | 187,0 | -6,8 | -3,5% | |
13 | Zweden | 120,6 | 111,8 | -8,8 | -7,3% | |
14 | Griekenland | 137,1 | 128,2 | -8,9 | -6,5% | |
15 | Oostenrijk | 45,3 | 35,3 | -10,0 | -22,1% | |
16 | Korea (Republiek) | 81,2 | 70,3 | -10,9 | -13,4% | |
17 | Polen | 70,3 | 56,5 | -13,7 | -19,6% | |
18 | Denemarken | 70,2 | 53,0 | -17,2 | -24,6% | |
19 | Koeweit | 59,2 | 41,3 | -17,8 | -30,1% | |
20 | Algerije | 67,7 | 43,3 | -24,4 | -36,1% | |
21 | Indonesië | 46,9 | 21,1 | -25,8 | -55,0% | |
22 | Italië | 219,3 | 187,2 | -32,2 | -14,7% | |
23 | België | 801,9 | 748,9 | -53,0 | -6,6% | |
24 | Nigeria | 125,6 | 71,3 | -54,3 | -43,2% | |
25 | Russische Federatie | 154,8 | 55,4 | -99,4 | -64,2% | |
26 | Frankrijk | 568,9 | 441,0 | -127,9 | -22,5% | |
27 | Duitsland | 1689,3 | 1493,3 | -196,0 | -11,6% | |
Overige landen | 799,5 | 789,1 | -10,4 | -1,3% | ||
Bron: CBS; Selectie landen met exportwaarde > 25 mln euro in eerste 9 maanden 2014 |
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/top5/artikel/10867515/Waar-is-Nederlandse-zuivel-booming-business?]Waar is Nederlandse zuivel booming business?[/url]