Bij de aankoop van vlees vinden consumenten een schone vleesafdeling belangrijker dan de kwaliteit of de prijs. Dit blijkt uit de Consumer Monitor van Vion die gegevens verzameld over consumentengedrag op het gebied van vlees zodat groeimogelijkheden en verkoop beter kunnen worden afgestemd op klanten.
Voor het onderzoek werden gegevens van 1.800 huishoudens geanalyseerd. Uit de data blijkt dat bij de aankoop van vlees het meest wordt gelet op hoe schoon en net de vleesafdeling is. Een aantal retailers heeft dit niet op orde waardoor de helft van de klanten ontevreden is. Een schone vleesafdeling wordt door consumenten belangrijker gevonden dan de kwaliteit of de prijs.
Daarnaast geeft een ruime meerderheid van de deelnemende huishoudens aan te letten op duurzaamheidsaspecten die in de eerste plaats het eigen belang dienen. Voorbeelden hiervan zijn het voorkomen van verspilling en gezond en afwisselend eten omdat de consument hierdoor langer en gezonder denkt te leven.
De resultaten die de Consumer Monitor opleverde helpt Vion bij het verklaren van consumentengedrag. Inzichten in de achtergronden die een rol spelen bij het kopen van vlees helpen bij het afstemmen van het aanbod. Hierdoor kunnen retailers betere vleescategorieën ontwikkelen en groeimogelijkheden concreter afstemmen.
Een voorbeeld waar retailers terreinwinst kunnen boeken is de verkoop van kleinverpakkingen. Deze stijgen terwijl retailers de nadruk leggen op kostenbesparing en het gezien en daarom meer focussen op grootverpakkingen. De Consumer Monitor laat zien dat het assortiment kleinverpakkingen belangrijk wordt gevonden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.