Een conferentie van de provincie Noord-Brabant over de toekomst van de veehouderij dreigt te stranden in een impasse. De Zuidelijke Land- en Luinbouworganisatie (ZLTO) heeft zich woensdag hardop afgevraagd of het nog wel zin heeft om verder te praten als tegenstanders zich blijven verzetten tegen grotere stallen.
Als het aan de provincie ligt moeten boeren extra inspanningen leveren (punten verdienen) om hun stal nog uit te breiden of meer dieren te gaan houden. Voor bijvoorbeeld het Brabants Landschap blijft de maximale ruimte die drie jaar geleden in Brabant is bepaald voor stallen (1,5 hectare) echter heilig.
"Heeft deze conferentie dan nog wel enige zin", vroeg ZLTO-voorman Hans Huijbers zich af.
Op de conferentie in Sint-Michielsgestel proberen boeren, burgers, gezondheidsexperts, gemeenten en milieuorganisaties het eens te worden over ontwikkelingen op het Brabantse platteland. Leden van Provinciale Staten die de conferentie bijwonen zijn bijzonder somber over het verloop en over het nut.
Er bestaan onder de deelnemers bijvoorbeeld grote twijfels en zorgen over het puntensysteem dat de provincie Brabant wil invoeren voor veehouders die nog willen uitbreiden. Critici zeggen dat de maatlat of zorgvuldigheidsscore geen rekening houdt met de grootste zorg op het platteland: dierziekten en de volksgezondheid. Boeren vrezen te veel geneuzel en hogere prijzen, zei de Oirschotse varkenshouder Bert Rijnen. De maatlat zorgt niet voor extra waarde van het vlees in het schap, waarschuwde hij.
Gemeenten met veel veebedrijven zeggen dat in veel overbelaste gebieden en verziekte buurtsituaties überhaupt geen ruimte meer bestaat om nog ontwikkelruimte te bieden aan boeren.
De conferentie gaat woensdagmiddag achter gesloten deuren verder.
Bron: ANP
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.