Van de ondernemers in de Nederlandse varkens- en pluimveesector heeft 23,5 procent plannen om het bedrijf uit te breiden. In 2012 lag dit percentage nog op 26,2 procent. Dit blijkt uit de hokdierscanner van Agridirect.
Van de in totaal 2.600 ondervraagde varkens- en pluimveehouders overweegt 23,5 procent het bedrijf uit te breiden. Dit is een stijging van 2,7 procentpunten ten opzichte van 2012. Onder pluimveehouders met minimaal 15.000 vleeskuikens heeft 28,2 procent uitbreidingsplannen.
Hoewel minder ondernemers uitbreidingsplannen hebben, zijn er ook minder varkens- en pluimveehouder die overwegen te stoppen. In 2012 overwoog 7,5 procent van de 2.600 ondervraagde varkens- en pluimveehouders te stoppen. In 2013 is dit gedaald naar 5,6 procent. Van de varkenshouders met minimaal 500 vleesvarkens denkt 7,2 procent serieus na om te stoppen met het bedrijf.
In Duitsland liggen de percentages lager. Hier overweegt 18,3 procent van de ondernemers in de intensieve sector het bedrijf uit te breiden. In 2012 had 12 procent uitbreidingsplannen. Slechts 2,6 procent van de Duitse varkens- en pluimveehouders overweegt het bedrijf op te doeken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.