Smithfield Foods heeft in het tweede fiscale kwartaal, dat 27 oktober eindigde, van het gebroken boekjaar 2014 een verlies geleden van 3,1 miljoen euro. Het bedrijf is de grootste varkensvleesproducent ter wereld en is in september voor 5,2 miljard euro overgenomen door het Chinese Shuanghui Group.
Hoewel de omzet is gestegen van 2,3 miljard euro tot 2,5 miljoen euro, heeft het bedrijf geen winst gemaakt. De reden hiervoor is de hoge varkensprijs. Boekte de varkensvleestak in het tweede kwartaal van 2012 nog een winst van 141,6 miljoen euro, in het tweede kwartaal van 2013 heeft het bedrijf slechts 51,4 miljoen euro verdiend met de productie en verkoop van varkensvlees.
De winst van Smithfield Foods is verder gedrukt door de overname door Shuanghui Group, wat 37,9 miljoen euro aan kosten met zich meebracht. Hierdoor is de winst van het bedrijf gedaald van 7,9 miljoen euro tot 3,1 miljoen dollar het tweede kwartaal van het boekjaar 2014.
Door de hoge varkensprijs waren de varkensbedrijven van Smithfield wel winstgevend. In het tweede kwartaal van het boekjaar 2014 is 9,8 miljoen euro winstgemaakt door de varkenshouderijen, tegen een verlies van 23,8 miljoen dollar een jaar eerder.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.