Dan Nederlanders

Duitsers letten minder op prijs van vlees

16 Januari 2014 - Redactie Boerenbusiness

Voedselveiligheid is in Nederland een wettelijk geregelde basisvereiste en Nederlandse consumenten verwachten dat dierenwelzijn ‘gewoon geregeld’ is. Uit een consumentenonderzoek dat is uitgevoerd door ABN-Amro blijkt echter dat bij het kopen van vleesproducten ook andere factoren sterk van invloed zijn en dat Duitse consumenten voor hele andere redenen kiezen om vlees te kopen.

In het consumentenonderzoek, dat de bank presenteert in het rapport ‘Van Concept Naar Consument’, komt zes factoren naar voren die consumenten beïnvloeden bij het kopen van vlees. Van de ondervraagden vindt 26 procent de prijs het belangrijkste, deze moet minimaal 10 procent omlaag om de consumptie van vlees te stimuleren. Vleesproducten die het beste naar voren zijn gekomen in smaaktesten is voor 25 procent van de ondervraagden reden om een bepaald product aan te kopen.

De derde factor waar consumenten waarde aan hechten zijn informatielabels zoals gangbaar, biologisch en beter leven. Dit staat op een gedeelde factor met een verlaging van de verzadigde vetten in vlees met 10 procent. Beide factoren kregen 20 procent van de stemmen. Ook moet duidelijk zijn hoe veehouders voor de dieren zorgen en moet informatie bekend zijn over de regio en het land van herkomst.

Naast Nederland heeft ABN-Amro een vergelijkbaar consumentenonderzoek uitgevoerd in Duitsland. De resultaten zijn verassend. Bijna de helft van de ondervraagden, 42 procent, vindt vlees uit eigen regio het belangrijkste. 40 procent van de Duitse consumenten wordt positief beïnvloed bij de aankoop van vlees door informatie over de regio en het land van herkomst van het vlees. Informatie als gangbaar, biologisch en beter leven speelt bij 40 procent van de consumenten een rol. 36 procent vindt het belangrijk dat bekend is hoe de veehouder voor de dieren zorgt en moet de veehouder bekend zijn. Een prijsverlaging van 10 procent beïnvloed 34 procent van de Duitse consumenten in het voornemen om vlees te kopen.

Van de Nederlandse consumenten noemt 40 procent de supermarkt met slager als eerste voorkeur om vlees te kopen, en 25 procent geeft de slager als eerste voorkeur. Ondanks negatieve aandacht in de media in 2013 zijn de meeste consumenten niet van plan om hun aankoopgedrag van vlees in 2014 te veranderen.

Mensen die aangeven de vleesconsumptie te minderen baseren deze keuze vooral op gezondheidsredenen, namelijk 63 procent, gevolgd door ethische argumenten, waarbij 53 procent dierenwelzijn en milieu aanvoert als reden. De prijs van vlees speelt bij 18 procent van de consumenten een rol om minder vlees te kopen.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden