Supermarktketen Aldi is in een hevige prijsstrijd verwikkeld met concurrent Norma. Het besluit van beide discounters om de prijzen van vleesproducten te verlagen in het verkeerde keelgat geschoten van politici en de agrarische sector. Ook een branchegenoot van de supermarkten uit kritiek op de acties. Dit meldt Agrar Heute.
Onder Duitse politici heerst grote onvrede over de concurrentiestrijd. ‘Vleesproducten tegen dumpprijzen aanbieden om het marktaandeel te vergroten is een slechte zaak’, zei Robert Habeck, de landbouwminister van de deelstaat Sleeswijk-Holstein. Hij roept consumenten op geen gehoor te geven aan de ‘verachtelijke’ acties en verantwoordelijk te handelen. ‘Discounters moeten stoppen de prijzen alsmaar verder te verlagen.’
Volgens Habeck komen boeren onder steeds grotere druk te staan door prijsoorlogen. ‘Boeren worden gedwongen om massa te produceren, in plaats van kwaliteit. ’De supermarkten ondermijnen het politieke beleid omdat het dierenwelzijn onder druk komt te staan door de kortingen op vleesproducten.’
Ook de Boerenbond van Sleeswijk-Holstein heeft kritiek op de kortingsacties. ‘We vragen ons af waar de levensmiddelenhandel meebezig is. De druk om goedkoper te produceren neemt op deze manier toe’, zei voorzitter Werner Schwarz.
Door de gedaalde inkoopprijzen, die onder druk staan door het grote vleesaanbod wat is ontstaan door het Russische importverbod, kunnen supermarkten vleesproducten tegen lagere prijzen inkopen. Aldi kan hierdoor kortingen geven van 10 cent op hammen, worsten en salami. Norma reageerde op de kortingen door ook de prijzen van vleesproducten met 10 cent te verlagen.
Niet alleen vanuit de politiek en de agrarische sector is kritiek op de acties. Ook concurrent Lidl is kritisch over de kortingsacties. Aldi geeft aan niet onder de indruk te zijn van de kritiek. Agrar Heute meldt dat het voor de marktleider belangrijk is steeds nieuwe prijssignalen te stellen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.