De voorzitter van de landbouworganisatie van Eemsland beschuldigt slachterijen van het maken van prijsafspraken. Hij wil dat de kartelwaakhond van Nedersaksen een onderzoek start naar de marktwerking in de varkenssector van de deelstaat. Dit meldt Top Agrar.
Hermann Wester, voorzitter van de landbouworganisatie van Eemsland, vindt de sterke prijsschommelingen en de huisprijzen verdacht. ‘Het is opvallend dat de slachterijen de huisprijzen steeds eendrachtig verhogen of verlagen. In de praktijk neemt een slachterij het initiatief en binnen een uur volgen de andere slachterijen met een vergelijkbare prijsaanpassing. Dit moet een voldoende reden voor de kartelwaakhonden zijn om een onderzoek te starten’, zegt Wester.
De voorzitter van de landbouworganisatie van Cloppenburg sluit zich bij Wester aan. ‘Het is bijna iedere week te zien’, zegt Hubertus Berges. ‘Tussen de slachterijen is grote overeenstemming over de prijzen voor vleesvarkens. Dan ligt het vermoeden voor de hand dat dit niet kan zonder afspraken te maken.’
De voorzitter van de Nedersaksische landbouwvereniging vindt dat varkenshouders de dupe worden van prijsschommelingen. Wanneer de varkensprijs met vijf cent daalt dat resulteert dit volgens Wester in een verlies van ongeveer vijf euro per varken. In extreme gevallen daalt de prijs met meer dan 10 cent waardoor varkenshouders grote verliezen lijden. Dit kan gevolgen hebben voor de hele regio.
Wester wil dat de varkenshouders niet langer de dupe worden van de prijsschommelingen. ‘Ik hoop dat de grote slachterijen verantwoordelijkheid nemen voor de varkenshouders en de sector in de regio. De toekomst van de varkenssector in Nedersaksen staat of valt met een prijs die het resultaat is van vraag en aanbod.’ Wester vindt dat de invloed van de slachterijen op de prijsvorming te groot is. Om de marktwerking in beeld te brengen en te verbeteren pleit Wester voor een onderzoek van de kartelwaakhond.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.