Het Europees Parlement heeft ingestemd met het voorstel voor een gestandaardiseerd systeem om bedrijven in de voedselketen te controleren. Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) is verheugd over het besluit.
De branchevereniging voor de supermarkten is blij met het besluit omdat in de schappen niet alleen producten liggen die uit Nederland afkomstig zijn. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid concludeerde in maart dat de import van producten uit andere EU-landen de het risico op problemen met de voedselveiligheid vergroot.
Het CBL verwacht dat een geharmoniseerd controlesysteem de voedselveiligheid in de EU en in Nederland ten goede komt. ‘Wanneer alle landen dezelfde standaarden aanhouden voor inspecties op voedsel, dan komt dit de veiligheid ten goede. Door de afgelopen incidenten met voedsel is gebleken dat ook gesjoemel of onveilig werken door buitenlandse bedrijven kunnen leiden tot ongewenste situaties in Nederland. Het CBL is er van overtuigd dat dit door meer uniformiteit en samenwerking efficiënt teruggedrongen kan worden.’
Naast een uniformcontrolesysteem heeft het Europees Parlement ook gestemd over het openbaar maken van inspectieresultaten. Alleen onder strikte voorwaarden worden de uitkomsten gepubliceerd, bijvoorbeeld wanneer de volksgezondheid in gevaar is.
Het CBL vindt dit een goede zaak. ‘Consumenten moeten zo snel mogelijk worden geïnformeerd wanneer er een gevaar is. Alle andere gevallen zijn een zaak tussen het bedrijf en de inspectie. Bij overtredingen krijgt een bedrijf een boete en moet de misstand opgeheven worden. In het uiterste geval moet het bedrijf worden gesloten. Dit is geen publieke informatie, net zoals snelheidsovertredingen geen publieke informatie zijn. Wanneer je de consument met dit soort gegevens overvoert, treedt informatie-inflatie op en worden de echt belangrijke zaken niet meer herkend.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.