Betere marge varkenshouderij

Winst Smithfield stijgt 207 procent

14 Augustus 2014 - Redactie Boerenbusiness

Smithfield Foods, de grootste varkenshouder en varkensvleesproducent van de Verenigde Staten dat in 2013 voor 7,1 miljard dollar in handen kwam van het Chinese WH Group, heeft in het tweede kwartaal een recordwinst en -omzet geboekt.

Smithfield boekte in het tweede kwartaal van 2014 een operationele winst van 260,2 miljoen dollar. Dit is een stijging van 189,8 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2013. In de eerste helft van het jaar steeg de operationele winst met 207,3 procent naar 456,6 miljoen dollar.

De stijging wordt veroorzaakt door aanzienlijk betere winstmarges. De varkenshouderijtak van het bedrijf boekte, dankzij een winstmarge van 15 procent, een operationele winst van 129 miljoen dollar. Dit is een stijging van 321,6 procent ten opzichte van 2013 toen de winstmarge vier procent bedroeg. In de eerste helft van 2013 had de varkenshouderijtak van Smithfield nog een winstmarge van min twee procent. In de eerste helft van 2014 boekte de tak, dankzij een winstmarge van acht procent, een operationele winst van 138,5 miljoen dollar.

Larry Pope, CEO van Smithfield, zegt dat het bedrijf de winstsprong en de verbeterde winstmarges te danken heeft aan het krappe varkensaanbod. ‘Onze recordresultaten in het tweede kwartaal zijn veroorzaakt door een aantal factoren. Door het krappe varkensaanbod door het PED-virus en sterke vraag op zowel de binnenlandse, als de internationale markt, steeg de winstmarge naar een recordniveau. Daarnaast zijn de vers- en verpakkingsafdelingen geherstructureerd en zijn producten meer op specifieke wensen van consumenten gericht.’

Dat de strategie van Smithfield zich heeft uitbetaald, is terug te zien in de omzetcijfers. In het tweede kwartaal boekte het bedrijf een totale omzet van 3,8 miljard dollar. Dit is een stijging van 15,2 procent ten opzichte van 2013. In de eerste helft van het jaar steeg de omzet met 7,5 procent naar 7,24 miljard dollar.

Vooral vers varkensvlees leverde een bijdrage aan de omzetstijging. In het tweede kwartaal verkocht Smithfield voor 1,61 miljard dollar aan vers varkensvlees, hetgeen een stijging van 22 procent is ten opzichte van 2013. Met 2,9 miljard dollar boekte de versafdeling in het eerste halfjaar van 2014 19,1 procent meer omzet dan in 2013.

Ook de verkoop van verpakte vleesproducten steeg. In het tweede kwartaal boekte deze afdeling een omzet van 1,73 miljard dollar en in de eerste zes maande bedroeg de omzet 3,28 miljard dollar. Dit zijn stijgingen van respectievelijk 19,3 procent en 7,5 procent ten opzichte van 2013.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden