Verkennend onderzoek

Test met stalkeuring in november van start

14 Oktober 2014 - Elze Kuiper

De NVV, de LTO vakgroep Varkenshouderij, Vee en Logistiek Nederland, het ministerie van Economische Zaken en de Nederlandse Voedsel- en warenautoriteit hebben een overeenkomst gesloten over een pre-pilot voor de herinvoering van stalkeuring. 'Er zit schot in de zaak', zegt Theo Duteweerd, vicevoorzitter van de NVV. 

problemen in testfase voorkomen

De pre-pilot is een verkennende test die bedoeld is alle plooien glad te strijken en problemen te voorkomen wanneer de daadwerkelijke testfase van start gaat. ‘De overheid, maar ook de sector kan zich niet veroorloven een nieuw systeem op te zetten waarvan na verloop van tijd blijkt dat er toch nog fouten inzitten of fouten in kunnen sluipen’, zegt Theo Duteweerd, vicevoorzitter en penningmeester van de Nederlandse Vakbond Varkenshouderij. ‘Een pre-pilot moet voorkomen dat we in de daadwerkelijke testfase tegen nieuwe problemen aanlopen en eerst weer naar de tekentafel moeten.’

De pre-pilot gaat 17 november van start, maar het was de bedoeling dat dit eerder moest gebeuren. ‘De overheid heeft in het voorjaar criteria opgesteld waaraan een nieuw kwaliteitssysteem voor diertransporten moet voldoen. Deze criteria pas in latere gespreken optafel, waardoor het proces is vertraagd. Nadat de stalkeuring in maart werd afgeschaft en de eerste gesprekken met de overheid waren gevoerd, had ik goede hoop dat stalkeuring in de zomer weer mogelijk kon zijn. Ik heb nu niet de indruk dat er nog nieuwe voorwaarden of criteria tussendoor komen, maar je weet het nooit’, verklaart Duteweerd.

‘Je hebt natuurlijk altijd te maken met de stroperige besluitvorming en processen van de overheid’, zegt de vicevoorzitter, ‘maar het ligt niet alleen aan de overheid. De sector heeft een plan moeten maken en dat is ook niet eenvoudig geweest en heeft ook enkele maanden gekost.  Je wilt zo zorgvuldig mogelijk zijn en geen zaken over het hoofd wil zien om er zeker van te zijn dat er straks een waterdicht systeem kan worden ingevoerd waar iedereen vertrouwen in heeft. De overheid ziet ook in dat klepkeuring niet de oplossing is, maar had ook geen vertrouwen meer in het QLL-systeem.’

Hoewel het intrekken van de QLL-erkenning een grote teleurstelling was, is Duteweerd echter ook positief over de kansen die de sector nog krijgt. ‘De goeden moeten altijd onder de slechten lijden. Het verbod op stalkeuring was natuurlijk balen voor iedereen omdat het hogere kosten met zich meebrengt en het nadelig is voor het dierenwelzijn, terwijl enkele rotte appels het voor de sector hebben verpest. Ik ben blij dat de sector nog wel de mogelijkheid krijgt zelf initiatieven en voorstellen aan te dragen waarin ook ruimte is voor zelfregulatie.’

1 februari kan definitieve test van start gaan

Duteweerd heeft dan ook goede hoop dat stalkeuring misschien wel eerder dan gepland weer kan worden ingevoerd. 'Voor de pre-pilot, die medio november van start gaat, zijn zes maanden ingepland. In deze periode worden 50 exporten van vleesvarkens naar Duitsland gemonitord, maar ik verwacht dat deze transporten voor het einde van het jaar plaats kunnen vinden. In januari kunnen de exporten worden geevalueerd en als alles meezit, kan 1 februari de definitieve testfase van start gaan. In deze fase moeten zoveel mogelijk gegevens worden verzameld en wil je zoveel mogelijk input hebben van zoveel mogelijk exporteurs en varkenshouders. Dat gaat dus meer tijd kosten, maar er zit schot in de zaak.'

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden