Belangrijkste markt buiten EU

Spaanse varkenssector richt aandacht op Mexico

15 December 2014 - Redactie Boerenbusiness

Buiten de Europese Unie is Mexico één van de belangrijkste afnemers van Spaans varkensvlees. Spanje mag echter alleen gedroogde, gezouten, gekookte en geconserveerde varkensvleesproducten naar het land in Midden-Amerika exporteren. Onderhandelingen die de Europese Unie met Mexico voert kunnen dit gaan veranderen en Spanje wil zich dan ook meer op Mexico gaan richten. Ook Mexico bereidt zich voor op meer aanbod vanuit Spanje en heeft daarom 15 Spaanse bedrijven geïnspecteerd.

Van de derde landen is Mexico al de grootste exportmarkt voor Spanje op het gebied van gezouten, gekookt en geconserveerde varkensvleesproducten. De afgelopen jaren is de uitvoer naar Mexico bovendien fors gestegen. In 2013 verscheepten Spaanse bedrijven 912.000 ton varkensvlees met een waarde van ongeveer 10 miljoen euro naar Mexico. De verwachting is dat in 2014 1.037 ton varkensvlees, met een waarde van 10,5 miljoen euro naar Mexico wordt geëxporteerd. 75 procent van de export bestaat uit ham en varkenspoten.

Spanje heeft alleen toestemming van de Mexicaanse autoriteiten om gezouten, gekookte en geconserveerde varkensvleesproducten naar Mexico te exporteren. De Europese Commissie is echter met het Midden-Amerikaanse land aan het onderhandelen over een uitbreiding van het handelsakkoord. Hierdoor kan Spanje in de nabije toekomst ook vers en bevroren varkensvlees afzetten op de Mexicaanse markt.

Hoewel het niet duidelijk is wanneer Mexico en de Europese Unie een akkoord bereiken, hebben Mexicaanse autoriteiten wel inspecties uitgevoerd bij Spaanse bedrijven die toegang willen tot Mexico. Volgens La Oficina de Exportación de la Carne de España (OECE), de Spaanse organisatie voor vleesexporteurs, zijn 15 bedrijven bezocht en geïnspecteerd. Op dit moment hebben al 79 bedrijven toegang tot Mexico.

Daniel de Miguel, voorzitter van de OECE, verklaarde tegenover Global Meat News, dat de vraag naar Spaanse producten in Mexico de laatste jaren sterk aan het toenemen is. ‘Vooral consumenten in de middenklasse en daarboven hechten meer waarde aan het sociaaleconomische profiel van Spanje. Daar horen bepaalde producten bij zoals gedroogde en gezouten hammen en worsten. De vraag naar deze producten neemt dan ook sterk toe.’

Niet alleen vanwege de historische relatie wil Spanje de varkensvleesexport naar Spanje vergroten, maar ook om andere redenen. ‘Mexico is de tweede economie van Latijns-Amerika en een deel van de bevolking heeft een grote koopkracht. Bovendien is de middenklasse aan het groeien. De afgelopen jaren heeft dit voor een consumptiestijging gezorgd en de komende jaren gaat dit doorzetten. Ook is Mexico een belangrijke toegangspoort tot andere landen in de regio, zoals de VS en Canada’, zei De Miguel.   

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden