Vanwege havenconflict

Vleesexporteurs VS lopen per week 30 miljoen mis

29 Januari 2015 - Redactie Boerenbusiness

Producenten en exporteurs van varkens- en pluimveevlees in de Verenigde Staten verliezen miljoenen dollar per week vanwege een langlopend geschil tussen havenbedrijven en de vereniging die de dokwerkers vertegenwoordigd.

Volgens Global Meat News zitten onderhandelingen tussen de Pacific Maritime Association, de organisatie die de havenbedrijven van de westkust vertegenwoordigt , en de International Longshore and Warehouse Union,de partij die de havenarbeiders vertegenwoordigt, over een nieuw contract, muurvast.

De onderhandelingen startten in de zomer van 2014 en duren nu al acht maanden. De dokwerkers eisen niet alleen betere arbeidsvoorwaarden, maar ook meer investeringen in de havens. Vanwege steeds grotere schepen groeit de overslag waardoor ook de werkdruk toeneemt. Beide partijen weigeren echter gestes te doen richting de ander. Sinds twee maanden leidt het geschil tot acties van de dokwerkers. Hierdoor moeten de meeste schepen zeven tot 10 dagen wachten eer ze zijn gelost.

Niet alleen het lossen van de schepen loopt vertraging op door de contractbesprekingen, maar ook het laden van de schepen. In verschillende grote havens langs de westkust is het werk dusdanig ontregeld dat het vlees in de containers is verrot. Volgens de National Pork Producers Counclil verliezen producenten van varkens- rund en pluimveevlees 30 miljoen dollar per week mis door de impasse.

Bovendien zorgen de problemen in de havens ervoor dat transporten naar Azië worden afgezegd. ‘Vleesbedrijven moeten binnen gedwongen productielijnen stilleggen en dit kan weer gevolgen hebben voor producenten die vervolgens het vee niet kwijt kunnen. Ook leiden de problemen tot onvrede bij afnemers wereldwijd’, verklaarde een woordvoerder van de NPPC tegenover Global Meat News.

Joe Schuele, vicepresident van de Amerikaanse Vereniging van Vleesexporteurs (USMEF), verklaarde dat onder normale omstandigheden wekelijks voor 150 miljoen dollar aan rund- en varkensvlees via de westelijke havens wordt geëxporteerd. ‘Ongeveer 78 procent van de vleesexport via water is afhankelijk van de havens aan de westkust omdat Azië de grootste overzeese markt is. De impact van de vastgeroest contractonderhandelingen is dus enorm. De situatie is in het bijzonder problematisch voor exporteurs van duurdere producten zoals gekoeld vlees vanwege de beperkte houdbaarheid.’

Volgens Schuele nemen Japan en Zuid-Korea het grootste deel van het gekoelde vlees af, ‘maar importeurs in deze markten zijn terughoudend met het plaatsen van orders vanwege de onzekerheid of de producten wel worden geleverd. Het is dan ook frustrerend dat er geen ontwikkeling zit in de onderhandelingen.’

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden