De ruim 150 varkenshouders die deel uit maken van het Vion-marktconcept Good Farming Star hebben zich vanaf woensdag 11 maart verenigd in de leveranciersvereniging StarFarmers. Het doel van de samenwerking is het vergroten van de slagkracht van de varkenshouders en het marktconcept versterken.
Het plan om een leveranciersvereniging op te richten is eind 2014 al gepresenteerd, maar nu is de vereniging ook daadwerkelijk opgericht. Woensdagmiddag 11 maart hebben de bestuursleden van StarFarmers, bestaande uit vijf varkenshouders die voor het Good Farming Star concept produceren, samen met John de Jonge,  Director Business Unit Pork Vion Food en Peter van Balkom, inkoopmanager van Vion, getekend voor de officiële oprichting van de leveranciersvereniging StarFarmers.
StarFarmers vertegenwoordigd de meer dan 150 varkenshouders die voor het Good Farming Start marktconcept produceren en is de directe gesprekspartner voor de overige ketenpartijen en andere stakeholders. Wel blijft Vion Food als ketenregisseur eindverantwoordelijk voor het concept.
Met de oprichting van de leveranciersvereniging moet de betrokkenheid van de aangesloten varkenshouders worden vergroot. Daarnaast moet de continuïteit van het marktconcept beter worden gegarandeerd en het rendement worden geoptimaliseerd. Niet alleen de Good Farming Star, maar alle varkenshouders moeten hier van profiteren. Samen met Vion en de afnemers gaat StarFarmers zich de komende jaren richten op het verder ontwikkelen van het marktconcept.
Het bestuur wordt gevormd door Good Farming Star varkenshouders Dick van der Vegt, Jaap Kreuger, Willem van Cuijk, Tom Derikx en Eric van den Hurk. Het bestuur vertegenwoordigt alle leden van StarFarmers en gaat regelmatig overleggen met verschillende ketenpartijen en NGO’s, zoals de Dierenbescherming en de overheid. Een keer per jaar organiseert het bestuur een algemene ledenvergadering.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.