Polen krijgt meeste steun

Brussel verhoogt budget voor vleespromotie

24 April 2015 - Redactie Boerenbusiness

De Belgische, Oostenrijkse, Poolse en Schotse vleessector zijn de grootste winnaars van het extra budget dat de Europese Commissie beschikbaar stelt voor de promotie van onder andere vlees in derde landen. Met de maatregel wil de Europese Commissie de impact van het Russische importverbod verzachten.

130

miljoen

voor promotie van agrarische producten in en buiten de EU

Brussel kondigde in week 17 aan nog eens 130 miljoen euro uit te trekken voor promotionele activiteiten. Het budget is niet alleen bedoeld voor de promotie van varkensvlees, maar de een breed scala aan producten kunnen aanspraak maken op het geld. De Europese Commissie heeft toegezegd de komende drie jaar de helft van de kosten van promotionele activiteiten te vergoeden. Lokale overheden en brancheorganisaties moeten ook deelnemen aan de financiering.

Phil Hogan, eurocommissaris voor Landbouw en Plattelandontwikkeling, verklaarde dat ‘de promotie van landbouwproducten op de wereldmarkt een sterk en proactief antwoord is op de Russische importban. De verhoging van het budget voor promotionele activiteiten levert een bijdrage aan het succesverhaal van de groei van Europese producten op de wereldmarkt.’

Het budget van 130 miljoen euro wordt verdeeld over de verschillende lidstaten, maar een paar landen profiteren het meest van de maatregelen. De Poolse vleessector kan bijvoorbeeld rekenen op 8,59 miljoen euro voor de promotie van rund- en kalfsvlees, pluimvee- en varkensvlees in Afrika, Zuidoost-Azië, Noord-Amerika, China, Japan Kazachstan, Wit-Rusland en Nieuw-Zeeland. De financiering van promotionele activiteiten gebeurt via partnerorganisaties zoals producentenorganisaties en lokale overheidsinstellingen.

Naast Polen, is ook Schotland een winnaar van de budgetverhoging. De administratieve afdeling van het Verenigd Koninkrijk krijgt 2,3 miljoen euro overgemaakt vanuit Brussel. Opvallend is dat Schotland het geld moet besteden aan promotie in Duitsland, België, Denemarken, Nederland, Zweden en delen van het Verenigd Koninkrijk.

Oostenrijk krijgt 1,8 miljoen euro van de Europese Commissie om de vleessector te promoten op de binnenlandse markt. België kan rekenen op een budget van 1,6 miljoen euro voor de promotie van rund- en kalfsvlees en varkensvlees in Australië, China, Zuid-Korea, Japan en andere delen van Zuidoost-Azië. Via VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing.

Ook Estland krijgt geld van de Europese Commissie, namelijk 600.752 euro voor promotionele activiteiten in Letland en Zweden.

De Europese Commissie benadrukte dat de focus op niet EU markten een ‘significante verandering is in vergelijking met voorgaande programma’s die zich voor tweederde op de interne markt van de EU richtten.’Volgens Brussel is ondanks de Russische grenssluiting, de waarde van de agro-export naar derde landen in de periode van augustus tot en met december met twee procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2013. 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden