Danish Crown heeft over het boekjaar 2014/2015 de nettowinst en de omzet aanzienlijk weten te vergroten. Ook de leveranciers profiteren van de winstsprong, want de Deense slachterij heeft aangekondigd 40,2 miljoen euro meer uit te betalen aan de varkenshouders dan het voorgaande jaar.
Over het boekjaar 2014/2015 heeft de Deense slachterij een nettowinst geboekt van 240 miljoen euro. Dit is een stijging van 10 procent ten opzichte van het voorgaande fiscale jaar. De omzet steeg eveneens, namelijk met 2,6 procent tot 7,98 miljard euro.
Dankzij de winststijging betaalt Danish Crown 210 miljoen euro uit aan de leveranciers. Dit is een stijging van 40,2 miljoen euro ten opzichte van het voorgaande jaar. Per geleverde kilo varkensvlees wordt 1,05 kroon uitbetaald en daarnaast krijgen de leveranciers nog een bonus van 0,08 kroon per kilo uitbetaald. Deze bonus wordt op een persoonlijke rekening gestort. Het geld dat op deze rekening staat wordt naar de varkenshouder overgemaakt wanneer hij Danish Crown verlaat of stopt met het bedrijf. Dit is een onderdeel van nieuwe afspraken die Danish Crown recent met leveranciers heeft gemaakt.
Hoewel Kjeld Johannesen, ceo van Danish Crown, blij is met het positieve resultaat, benadrukt hij de moeilijke situatie waarin de varkensmarkt zich bevindt. Nergens in Europa kunnen varkenshouders winstgevend produceren want de prijzen zijn te laag. ‘De oorzaak hiervan ligt bij de overschotten aan varkensvlees die in de EU worden geproduceerd en de beperkte afzetmogelijkheden, wat een gevolg is van de Russische grenssluiting.’
Niet alleen het overaanbod binnen de EU zet de prijzen onder druk, maar ook de wereldmarkt heeft het resultaat van Danish Crown beïnvloed. ‘De moeilijke verkoopsituatie op de wereldmarkt heeft een significante, negatieve impact gehad op de waarde van varkensvlees. Dit is van invloed geweest op het resultaat van varkenshouders, maar ook van Danish Crown.’
Erik Bredholt, voorzitter van de raad van commissarissen, is blij dat de prestaties van Danish Crown aanzienlijk beter zijn dan die van Europese concurrenten. ‘Wij staan voor dezelfde uitdagingen als andere slachterijen en vleesverwerkers in Europa. De uitdagende markt heeft een significante impact op de resultaten, maar het doet mij goed om te zien dat wij de uitdagingen beter het hoofd weten te bieden dan onze concurrenten.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.