Hongarije heeft grootse plannen met de varkenssector, maar het vinden van goed opgeleid personeel is een groot probleem. Om de concurrentiekracht op de lange termijn te verbeteren is in samenwerking met Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen een lesprogramma opgezet.
De opleiding Manager Varkensbedrijf is 1 februari van start gegaan aan de universiteit van Debrecen. De praktijkgerichte opleiding is een initiatief van Laszlo en Peter Vaszko, eigenaren van een varkensbedrijf met 1.500 zeugen in Hongarije. ‘In de zomer van 2015 bezochten zij, samen met 15 andere Hongaarse varkenshouders, Hypor in Boxmeer. Zij waren onder de indruk van de fokkerijafdeling van Hypor, die met kennis en technologie door Hypor Support wordt ondersteund’, schrijft Martijn Homan, landbouwraad in Hongarije.
Dit element sprak de gebroeders Vaszko aan, want zij ervaren juist problemen bij het vinden van werknemers die zowel theoretisch, als praktisch goed opgeleid zijn. Dit is problematisch, want Hongarije heeft grootste plannen met de varkenssector. In 2020 moet de varkensstapel van het land verdubbeld zijn. Zonder goed personeel is dat een welhaast onmogelijke opgave.
Het bedrijf Vaszko heeft goede connecties met de universiteit van Debrecen en gezamenlijk zochten ze al enige tijd naar een oplossing voor dit probleem. Na het bezoek aan Boxmeer in 2014 benaderden Vaszko en de Universiteit Hypor om een opleiding op te zetten voor Manager Varkensbedrijf in Nederland en Hongarije.
Naast Hypor nemen ook andere Nederlandse bedrijven deel in het programma, waaronder Nuscience, Nutreco en Nedap. De opleiding wordt gecoördineerd door de universiteit van Debrecen in samenwerking met PTC+ uit Barneveld en duurt vier maanden. Het lesprogramma is sterk gericht op praktisch management en economie en moet bijdragen aan de versterking van de concurrentiekracht van de Hongaarse varkenssector op de lange termijn.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.