ForFarmers heeft uitstekende resultaten geboekt over 2015. Naast een stijging van de brutowinst van 7,7 procent en een stijging van de volumeomzet van 3,8 procent, steeg de solvabiliteit van het bedrijf naar 55,2 procent. Dit biedt de mogelijkheid om de komende jaren flink te groeien.
Het eigen vermogen van ForFarmers steeg van 368,2 miljoen euro in 2014, naar 407,2 miljoen euro in 2015. ‘We hebben een uitstekende uitgangspositie om verder te groeien. We zitten ruim in ons jasje en we willen de komende jaren dan ook acquisities te doen om sterker te worden’, zei Yoram Knoop, ceo van ForFamers.
Hierbij kijkt ForFarmers niet alleen naar bestaande, maar ook naar nieuwe markten. ‘In de toekomst willen we in meer landen aanwezig zijn. In elke regio willen we nummer een of nummer twee zijn. Efficiency is the name of the game in onze sector’, zegt Knoop. ‘Dit betekent dat als we ons op een nieuwe markt willen begeven een voorwaarde moet zijn dat we op termijn daar uit kunnen groeien tot het grootste of het op een na grootste bedrijf.’
ForFarmers stelt niet alleen voorwaarden om zich op een nieuwe markt te begeven, een land moet ook aan bepaalde voorwaarden voldoen. ‘De belangrijkste is dat een markt een significant zijn voor de groep’, zegt Knoop. ‘ We gaan ons dus alleen op de grotere markten van de EU en de landen om de EU heen richten. Bovendien moeten we ook toegang kunnen krijgen tot ene land. Denemarken is een grote markt en is om de hoek, maar is sterk geconsolideerd. Denemarken leent zich dus niet om overnames te doen.’
Hoewel ForFarmers ambities heeft om te groeien, betekent het niet dat alleen wordt gekeken naar grote bedrijven of nieuwe landen om overnames te doen. ‘Groeien is niet ons enige doel, uiteindelijk willen we vooral sterker worden. Dit betekent dat we ook naar kleinere bedrijven kijken om over te nemen. Bovendien willen we ook in België en Duitsland onze positie versterken.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/varkens-voer/artikel/10868847/ForFarmers-wil-de-grootste-zijn-in-meer-landen]ForFarmers wil de grootste zijn in meer landen[/url]