Hoewel de aandacht dit jaar vooral uitgaat naar de Chinese varkensmarkt en de fors stijgende import, moet ook het effect van Japan op de wereldwijde situatie niet worden onderschat. Japan is nog altijd de grootste varkensvleesimporteur van de wereld en in het eerste kwartaal heeft het land het grootste volume sinds 1994 ingevoerd.
Uit cijfers van de Japanse overheid waar AHDB Pork over bericht, blijkt namelijk dat Japan in de eerste drie maanden van 2016 209.100 ton vers en bevroren varkensvlees heeft geïmporteerd. Dit is een stijging van 20,6 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015. De reden hiervoor is de aantrekkende binnenlandse vraag en het trage herstel van de PED-crisis die Japan in 2014 doormaakte. Daarnaast wordt vanuit verschillende landen meer varkensvlees aangeboden tegen een lagere prijs.
Hierdoor is vooral de import uit de Europese Unie sterk toegenomen. Met 78.300 ton leverde de EU 40,6 procent meer varkensvlees aan Japan en het marktaandeel van de EU steeg met vijf procentpunten naar 37 procent. Met 28.800 ton zag de voornaamste leverancier Denemarken de export naar Japan met 26,9 procent stijgen. Spanje volgde met 23.100 ton, wat een groei van 50 procent was. Nederland, de vierde Europese leveranciers, wist met 5.713 ton 5,4 procent meer varkensvlees te verkopen in Japan.
Ook niet Europese landen profiteerden van de grotere vraag. De VS vergrootte de export naar Japan met 11,4 procent tot 62.876 ton en Canada leverde met 42.437 ton 10,3 procent meer varkensvlees aan Japan.
Hoewel de export van Japan in het eerste kwartaal sterk steeg, is het wel de verwachting dat de invoer vanaf april afzwakt. Dit blijkt ook uit de scores van de verschillende maanden. In januari importeerde Japan 36 procent meer ten opzichte van 2105, terwijl het verschil in maart slechts 10 procent bedroeg.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.