Hoewel het tweede kwartaal doorgaans de meest uitdagende periode is voor Tyson Foods, heeft het bedrijf de verwachtingen van analisten overtroffen. Ondanks een lagere omzet, wist Tyson de winst aanzienlijk te vergroten.
Tyson boekte in het tweede kwartaal een nettowinst van 432 miljoen dollar, tegen 310 dollar in dezelfde periode van 2015. Het operationele resultaat steeg met 28,7 procent naar 704 miljoen dollar. Met name de varkenstak leverde een bijdrage aan dit resultaat. Met 140 miljoen dollar steeg het operationeel resultaat van deze afdeling 41 procent ten opzichte van 2015 en de pluimveetak wist het operationeel resultaat met 4,5 procent te vergroten tot 332 miljoen dollar.
De stijging heeft het bedrijf vooral te danken aan lagere kosten voor bijvoorbeeld vee en voer. Tijdens de presentatie van de cijfers liet ceo Donnie Smith weten dat Tyson alleen al 80 miljoen dollar op kippenvoer wist te besparen in het tweede kwartaal terwijl de gegroeide veestapels de prijzen van varkens, runderen en pluimvee drukten. Hierdoor steeg de winstmarge in de varkenstak met 3,6 procentpunten tot 11,8 procent. De winstmarge in de pluimveehouderij steeg van 11,7 procent in 2015, naar 12,7 procent in 2016.
De grotere marges verbloemen de omzetdaling waar Tyson in het tweede kwartaal voor kwam te staan. Met 9,17 miljard dollar daalden de verkopen met 8,1 procent ten opzichte van 2015. De omzet van de varkenstak daalde 1,2 procent tot 1,19 miljard dollar en de kippenvleestak zag de omzet met 3,3 procent dalen tot 2,83 miljard dollar.
Ondanks de omzetdaling is ceo Donnie Smith niet ontevreden over het resultaat. In een verklaring liet hij weten dat ‘ons bedrijf erg goed blijft presteren. In wat meestal het meest uitdagende kwartaal van on boekjaar is, realiseerden we een record operationeel resultaat en rendement op de omzet. We verkeren in een geweldige positie en we winnen aan momentum in aanloop naar 2017 en daarna.’
Smith zette zijn woorden kracht bij door de verwachting voor de aangepaste winst per aandeel voor het boekjaar 2016 te verhogen van 2,85 tot 3,95 dollar, naar 4,20 tot 4,30 dollar per aandeel.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.