De varkensprijzen in China zijn al lange tijd sterk aan het stijgen en bevinden zich op recordniveau. Hoewel de verwachting is dat de Chinese markt in 2017 normaliseert, hoeft in de EU niet te worden gevreesd voor een terugval van de prijzen. Dit schrijft Rabobank in het kwartaalbericht over de varkensmarkt.
De Chinese varkensprijs steeg in de eerste week van juni tot boven de 20 RMB, of ongeveer 2,70 euro, per kilo. Dit is een stijging van 20 procent ten opzichte van het begin van het jaar. De sterke prijsstijgingen zijn een combinatie van verliezen die varkenshouders de laatste jaren moesten incasseren en een strenger overheidsbeleid. De Chinese varkenssector staat de laatste twee jaar in het teken van een omvangrijke reorganisatie. Alle ongeschikt verklaarde bedrijven, bijvoorbeeld bedrijven die te klein zijn en niet voldoen aan strengere milieu- en dierenwelzijnseisen, zijn gesloten en dit heeft de varkensstapel sterk doen krimpen.
De omslag die de Chinese sector heeft gemaakt bracht echter flinke tekorten met zich mee op de binnenlandse markt en de prijzen zijn hierdoor sterk gestegen. Volgens Chenjun Pan, analist bij Rabobank, speelt China dan ook een steeds grotere rol op de mondiale varkensmarkt. ‘China moet de import verder opvoeren om het gat tussen de binnenlandse productie en de vraag te dichten. Wij verwachten dat de import in 2016 met 30 procent stijgt en vooral de EU, de VS en Canada bevinden zich in een uitstekende positie om hiervan te profiteren.’
Rabobank verwacht wel dat de Chinese productie in 2017 herstelt, maar dit levert geen gevaar op voor de EU, de VS en Canada, omdat de import op een hoog niveau blijft. De bank geeft aan dat consumenten op geïmporteerd varkensvlees blijven vertrouwen vanwege de hoge en consistente kwaliteit. Ook op prijs kan geïmporteerd vlees concurreren met lokale producten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.