De varkenssector in Spanje geniet steeds meer aanzien en bewondering in Europa, maar ergens wordt er ook wel met enige jaloezie en vooral ook bezorgdheid naar de Spanjaarden gekeken. Want waar komt die groei vandaan en wat is eigenlijk het recept voor deze succesformule? Boerenbusiness schetst het in een analyse.
Een snelgroeiende varkensstapel en oplopende exportcijfers zijn grofweg de belangrijkste pijlers in de Spaanse succesformule. Sinds dit jaar zijn Spaanse varkenshouders de grootste in Europa en daarmee is Duitsland als traditionele lijstaanvoerder van de troon gestoten. Ruimte voor deze groei wordt vooral gecreëerd door toenemende afzet van varkensvlees op buitenlandse afzetmarkten.
In het eerste half jaar van dit jaar kende de export naar China een flinke opleving, waarbij de aantallen bijna verdrievoudigde. Deze week werd bekend dat nog eens vijf Spaanse vleesexporteurs een vergunning hebben gekregen voor export naar China. In totaal zijn er nu 26 bedrijven die zowel vers als bevroren varkensvlees richting China mogen verschepen. Daarnaast verwacht het Spaanse ministerie dat deze lijst binnenkort nog verder wordt uitgebreid. Daarbij zijn de Spanjaarden met Mexico overeengekomen om ook daar het varkensvlees te mogen leveren. Recent zijn de veterinaire vergunningen door Mexico vrijgegeven en inmiddels zijn de eerste containers met vlees onderweg naar Zuid-Amerika. Opmerkelijk is ook dat Spaanse vleesexporteurs nog steeds mogen leveren in Rusland. In 2015 bijvoorbeeld ging er nog een recordvolume aan varkensvlees de grens over. Dit getuigt van een sterke handelsgeest, want voor andere EU landen is Mexico nog altijd een brug te ver.
Wat ook meewerkt is dat Spaanse varkenshouders in eigen land niet te kampen hebben met een negatief sectorimago in vergelijking met bijvoorbeeld andere landen in de EU als Nederland en Duitsland. Wie in een willekeurig Spaans restaurant komt ziet het beroemde Iberico varken bijna altijd bovenaan de menukaart prijken. Varkens zijn in Spanje symbool voor nationale trots, en daardoor hebben ook reguliere varkenshouders meer draagvlak en acceptatie. Ook niet onbelangrijk is dat de Spaanse regering trots is op hun varkenshouders. In april sprak Carlos Cabanas, de Spaanse ministerie van landbouw, vol lof over de belangrijke bijdrage van de varkenssector in de Spaanse economie. Oftewel de Spaanse varkenssector wordt in eigen land in economisch opzicht serieus genomen.
Vanuit andere Europese landen wordt de Spaanse varkenssector dan ook met een ietwat jaloerse blik nauwlettend in de gaten gehouden. Spanje is één van de weinige landen binnen het Europese continent waar nog steeds groeicijfers worden gerealiseerd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat voerfabrikant de Heus in december vorig jaar kenbaar maakte dat Spanje aan het landenimperium is toegevoegd door de overname van het Spaans-Portugese voerbedrijf Nuter. Terwijl in de wandelgangen ook bekend is dat andere Nederlandse voerleveranciers de varkenssector in Spanje nauwlettend in de gaten houden.
In een doorsnee landenselectie van agrarische toeleveranciers zal Spanje positief naar voren komen. Gezien de marktpotentie - met een varkensstapel van circa 26 miljoen dieren - liggen er genoeg mogelijkheden om kritische volumes te realiseren. Ook kent de Spaanse varkensstapel circa 5 belangrijke productieregio’s, die ook nog eens vrij geconcentreerd zijn, hiervan zijn Catalonië en Andalusië voor Nederlanders de bekendste. Daarnaast liggen er in Spanje nog genoeg kennisterreinen braak op gebied van genetica, voederconversie en dierwelzijn. Dit maakt Spanje tot een interessant land voor Nederlandse agrarische bedrijven die goederen en kennis willen exporteren.
Wat verder opvalt in Spanje is de structuur van de varkenssector. Ten opzichte van de versnipperde varkenssector in Nederland en Duitsland is de Spaanse ketenstructuur veel geconcentreerder. De varkenssector in Spanje wordt gedomineerd door een handvol (coöperatieve)bedrijven, waarbij varkenshouders voornamelijk op contractbasis (lees voergeld) werken. Dit maakt de Spaanse varkenssector tot een gestructereerder geheel en dit komt de slagkracht zeker ten goede.
Inmiddels is wel duidelijk geworden dat het recept van de Spaanse succesformule te danken is aan een groeiende varkensstapel in combinatie met stijgende exportcijfers. De ingrediënten hiervoor zijn draagvlak bij burger en bestuurder en niet geheel onbelangrijk is natuurlijk de concurrerende kostprijs. Voeg hier de Spaanse handelsgeest aan toe en het geheel is compleet.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/varkens-voer/artikel/10871416/Daarom-is-de-Spaanse-varkenssector-zo-succesvol]Daarom is de Spaanse varkenssector zo succesvol[/url]