De Nederlandse vleesmarkt is aan het verschuiven, althans de resultaten uit onderzoek van Vion Foods, wat gehouden is onder 2500 huishoudens, laten zien dat dierwelzijn in toenemende mate een essentieel onderdeel vormt tijdens het aankoopproces van vlees.
Uit het onderzoek van Vion blijkt dat vlees bij een meerderheid van de ondervraagden nog altijd een belangrijk onderdeel vormt van het menu. Wel is er een verschuiving zichtbaar als het gaat om de hoeveelheid die een consument per maaltijd consumeert, want voor lang niet iedereen is het vanzelfsprekend om dagelijks vlees te eten. Een van de conclusies die Vion stelt is dan ook dat kwaliteit belangrijker is dan de hoeveelheid.
Ook concludeert Vion dat vleesconcepten - die inspelen op factoren zoals dierwelzijn - steeds meer bij Nederlanders onder de aandacht komen. Dat Vion de toekomst van conceptvlees bijzonder serieus neemt, blijkt wel uit het voornemen om vanaf eind september alleen nog maar ‘Groene Weg en Good Farming Star varkens’ bij de slachtlocatie in het Gelderse Groenlo te gaan verwerken.
Tevens concludeert Vion dat de prijs van varkensvlees steeds in mindere mate een issue is tijdens het aankoopproces. Dit omdat consumenten zijn gaan realiseren dat boeren uiteindelijk de dupe zijn van de veelbesproken kiloknallers. Of consumenten deze gedachte ook vast weten te houden tot bij de kassa, wordt echter niet in het onderzoek vermeld.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/varkens-voer/artikel/10871486/Bij-slachterij-Vion-heeft-conceptvlees-de-toekomst]Bij slachterij Vion heeft conceptvlees de toekomst[/url]