Amerikanen zetten veel op het spel met hun keuze voor verandering. Precies in de week dat Donald Trump is gekozen als nieuwe president van de Verenigde Staten, blijkt dat de Amerikaanse landbouw helemaal niet zonder een afvoerpijp kan, althans als het om zuivel of varkensvlees gaat. Wat betekent het bijvoorbeeld voor de handel met Mexico, nu Trump de economische lijnen gaat uitzetten?
Deze week maakt het USMEF, het Amerikaanse bureau voor de vleesexport, bijvoorbeeld nog bekend dat Mexico een cruciale afvoerpijp is voor de Amerikaanse varkenssector, de onderliggende cijfers bevestigen dit simpelweg. In Zo exporteerde de VS in september 14 procent meer dan een jaar geleden en zelfs bijna het grootste uitvoervolume ooit. In totaal ging in september ruim 66.000 ton varkensvlees de Mexicaanse grens over. Van oudsher is Mexico een belangrijke afzetmarkt voor de Amerikaanse varkenssector. Ook nu Amerika overvol zit biedt de Mexicaanse uitvoer dus een helpende hand, althans tot 8 november 2016.
In ‘swingstate’ North-Carolina - waar ook veel varkenshouders wonen - heeft de kiezer in elk geval voor Trump gekozen. Blijkbaar is de Amerikaanse landbouw klaar met de gevestigde orde en kiest daarom op gevoel voor verandering. Ook de hele Midwest kleurt namelijk donkerrood, ondanks dat het boerenverstand wellicht spreekt dat de economische scenario’s in theorie slecht kunnen uitpakken. Hoe dan ook, Trump is de verdiende winnaar, want de uitslag is veelzeggend. Ook is de overwinning geheel zelf afgedwongen en daarom verdient Trumps-beleid natuurlijk gewoon een reële kans.
Volgens Maritza Cabezas, Amerikaspecialist bij het Economisch Bureau van ABN Amro heeft het beleid een serieuze kans van slagen, mits hij een wat gematigde toon aanneemt. Zijn plannen bevatten namelijk goede punten, zoals belastingverlaging en investeringen in infrastructuur, waar de economie van kan profiteren en de werkgelegenheid toeneemt. Daarbij kan Trump, in tegenstelling tot Obama, echt gaan regeren, want hij heeft ook een meerderheid in de Senaat en het Parlement. Volgens Cabezas is het overigens niet waarschijnlijk dat hij bestaande handelsafspraken - met bijvoorbeeld Mexico - overhoop haalt. De blufpoker die Trump speelde in de campagne is gewoon allemaal verkiezingsretoriek.
Dit neemt echter niet weg dat op korte termijn de financiële markten gespannen reageren, zoals ook de Mexicaanse Peso doet. Of de uitvoervolumes naar Mexico op korte termijn stand kunnen houden is dus nog wel even de vraag. De Mexicaanse Peso is woensdag maar liefst 10 procent in waarde gedaald. Wellicht een overspannen reactie, maar op korte termijn natuurlijk wel funest voor de Mexicaanse koopkracht in Amerika. Oftewel, ook varkensvlees wordt voorlopig een stuk duurder voor de Mexicanen.
Wellicht een kans voor Europese exporteurs om de banden met Mexico verder aan te halen. De afzetcijfers van varkensvlees naar Mexico zijn weinig omvattend, al beschikt Spanje bijvoorbeeld wel over de papieren om te mogen exporten naar Mexico. Het is goed mogelijk dat Phil Hogan op korte termijn afreist naar Mexico om een charmeoffensief in de strijd te gooien. Hogan heeft namelijk al langer de ambitie om de Mexicaanse markt definitief te openen voor Europees varkensvlees. Daar is de tijd rijp voor, omdat de schrik er bij de Mexicanen goed in zit.
In welke mate president Trump vanaf 2017 zijn plannen ten uitvoer brengt, is cruciaal voor de Amerikaanse landbouwsector. Voorlopig heerst er vooral veel onzekerheid. Neem alleen al de Mexicanen die op Amerikaanse fruitbedrijven werken, wat zijn hun baangaranties? En wat gebeurt er met de kostprijs van Amerikaanse boeren, wanneer de ‘Latino’s’ definitief illegaal worden? Oftewel, er valt nog best veel te verliezen.
Desondanks zetten Trump en zijn kiezers met hem in elk geval vraagtekens bij de functionaliteit van de bestaande structuren in Amerika. De tijd gaat het leren of Trump wel de antwoorden heeft op ingewikkelde vraagstukken, al had Clinton waarschijnlijk de oplossingen ook niet panklaar liggen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.