‘Dankzij een aantrekkende Chinese vraag is Danish Crown in staat om een concurrerende premie uit te betalen aan haar leden’, zo laat Danish Crown CEO Jais Valeur weten bij het bekend maken van de jaarcijfers van 2015. Ondanks dat de varkensmarkt in Europa dit jaar behoorlijk is verbeterd, blijft het in 2016 een flinke kluif om de hogere varkensprijzen te vertalen op de vleesmarkt.
In het afgelopen seizoen heeft het Deense vleesconcern zeker met uitdagingen te kampen gehad, maar per saldo is het vertrouwen in de varkensmarkt wel toegenomen en dat is misschien wel de belangrijkste winst.
Ondanks dalende wisselkoersen in een aantal belangrijke markten noteert de omzet van Danish Crown over 2015 omgerekend ruim 80 miljard euro. Dit is een fractie meer dan vorig jaar. De uiteindelijke winst bedraagt zo'n 220 miljoen euro. Ondanks een hogere omzet, keert de slachterij wel een lagere uitbetalingpremie uit aan haar aandeelhouders. Volgens Erik Bredhold, voorzitter van het bedrijf, komt dit vooral door problemen bij de Britse dochteronderneming Tulip LTD in Engeland. In totaal keert Danish Crown zo’n 175 miljoen euro uit aan haar leden, die tevens leveranciers zijn. ‘Desondanks ligt de uitbetalingpremie nog altijd hoger dan in Duitsland’, aldus Bredhold.
Wat betreft de resultaten van dit jaar houdt Danish Crown voorlopig nog een slag om de arm. Zowel intern als extern ziet het er naar uit dat het bedrijf er solide voorstaat en dat er goede keuzes en investeringen zijn gemaakt. Desondanks zijn er nog altijd een aantal uitdagingen voor slachterijen die opereren in een keten tussen de retailorganisaties als afzetkanaal en varkenshouders als leverancier. Volgens CEO Valeur is het een flinke kluif om de snel gestegen varkensprijs door te berekenen op de vleesmarkt en ook problemen in Engeland zijn nog niet verleden tijd.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.