Eurofrigo

Interview Jeroen Tempels

Eurofrigo: 'Dealen met coronachaos en Brexit'

9 December 2021 - Wouter Baan

Dat de Nederlandse agro- en foodlogistiek complex en vernuftig in elkaar steekt, is een understatement. Logistiek dienstverlener Eurofrigo opereert dagelijks in de frontlinie en vervult daarmee een cruciale rol in de mondiale ketens. Het bedrijf heeft recent een miljoenenbedrag geïnvesteerd in een hagelnieuw koel- en vrieshuis op de Rotterdamse Maasvlakte en is daarmee klaar voor de toekomst.

Hoog tijd voor een gesprek met managing director Jeroen Tempels over de rol van Eurofrigo, de impact van de coronacrisis en logistieke verstoringen in de ketens, de Brexit, het personeelstekort en de mogelijkheden van het nieuwe koel- en vrieshuis.

Nieuwe locatie op de Maasvlakte
We ontmoeten Tempels bij de nieuwe locatie op de Maasvlakte, die begin 2022 in gebruik wordt genomen. Afgelopen maanden is hier hard gewerkt om een koel- en vrieshuis uit de grond te stampen. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de inrichting van het pand. Ook worden nu de opslagruimten gekoeld tot de gewenste temperatuur, iets wat niet van vandaag op morgen gaat. Met een oppervlakte voor 20.000 pallets kan hier straks een grote verscheidenheid aan producten worden opgeslagen. Het geïnvesteerde bedrag in de komende jaren bedraagt meer dan €30 miljoen. Daarbij ontstaan op termijn vijftig nieuwe banen. Eurofrigo vervult in de agro- en foodketen een specifieke en belangrijke rol, maar is bij het grote publiek wellicht minder bekend. "Wij verzorgen koel- en diepvriesopslag voor producten met bestemmingen naar en herkomst van over de hele wereld. Denk aan vlees, vis, aardappelproducten, fruit, noten, groente, ijs en nog veel meer", steekt Tempels van wal. Vanaf begin volgend jaar liggen de nu nog lege stellingen als het goed is vol met deze producten. 

Wie de klanten van Eurofrigo zijn, laat Tempels vanwege privacybescherming achterwege. Tegelijkertijd laat het zich gemakkelijk raden. "Wij werken voor grote slachterijen, importeurs en aardappelverwerkers in Europa die bij ons producten opslaan, voordat deze naar het buitenland worden geëxporteerd. Daarbij slaat Eurofrigo ook foodproducten op die Nederland binnenkomen. Zo vlak voor kerst komen bijvoorbeeld grote volumes lamsvlees uit Nieuw-Zeeland binnen dat, voordat het wordt uitgeleverd aan supermarkten, in Rotterdam wordt opgeslagen. "De logistieke uitdaging is om het lamsvlees zo vroeg mogelijk in de schappen te hebben liggen, met een zo lang mogelijke houdbaarheidsdatum na de feestdagen. Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat deze tijd van het jaar een piekmoment is voor ons. Net zoals we meedeinen op de verschillende oogstmomenten voor akkerbouwgewassen die er zijn."

The Nichirei Corporation
Eurofrigo is onderdeel van de Japanse multinational The Nichirei Corporation. Dit is een van de grootste producenten van gekoelde en bevroren levensmiddelen en een van de grootste in de logistieke dienstverlening van deze producten. Wereldwijd heeft Nichirei meer dan 150 opslag- en distributiefaciliteiten in Azië en Europa. In Nederland heeft Eurofrigo zes opslaglocaties. 

30.000 importkeuringen per jaar
Alle containers die de Eurozone binnenkomen, en producten van veterinaire of fytosanitaire oorsprong bevatten, moeten op basis van Europese wetgeving aan de buitengrenzen worden gecontroleerd. De controle wordt gedaan door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Dit gebeurt op reeds bestaande locatie van Eurofrigo op de Maasvlakte, die op loopafstand van het nieuwe vrieshuis ligt. Jaarlijks worden daar zo'n 30.000 keuringen uitgevoerd. Volgens Tempels is het uniek dat in Nederland de keuringen in het publiek/private domein plaatsvinden. In het Nederlandse publiek/private model wordt er buiten de terminal landinwaarts gekeurd. In andere landen wordt dit proces vaak volledig door overheidsinstanties in een beperkt douanegebied op de terminal uitgevoerd, waardoor het veelal inefficiënter verloopt.

Jeroen Tempels voor het nieuwe koel- en vrieshuis op de Maasvlakte. Hier is opslagruimte gecreëerd voor 20.000 pallets. 

De Maasvlakte heeft iets bijzonders door de imponerende terminals en de metershoge opgestapelde reefercontainers. De economische belangen zijn groot, de waarde per container varieert van €10.000 tot €200.000. Het logistieke web zit ingewikkeld in elkaar. Tempels schets een voorbeeld: "Als een container met gekoeld vlees vertraging oploopt, dan is er een kans dat in verband met de houdbaarheidsdatum de status afgewaardeerd wordt naar diepgevroren. In dat geval kan de waarde van zo'n container zomaar halveren. De NVWA gaat uiteraard over de keuringen, maar het is onze taak om dit proces zo goed mogelijk te begeleiden." Eurofrigo faciliteert het keurpunt als sinds begin jaren 90. Het bedrijf beschikt over de nodige ervaring met 'complexe bakken'. Dit is op Maasvlakte vakjargon voor containers die spreekwoordelijk buiten de boot vallen. 

Veel foodketens zitten nog traditioneel in elkaar

- Jeroen Tempels

Tot minus 25 graden Celsius   
Logistiek dienstverleners worden oneerbiedig weleens 'dozenschuivers' genoemd, maar daarmee doe je volgens Tempels geen recht aan de situatie. "Natuurlijk verplaatsen wij goederen, maar dat is een complexe aangelegenheid. Zeker voor foodproducten, zoals in ons geval." Tempels wijst op de strikte wet- en regelgeving waaraan moet worden voldaan. "Het opslaan van Braziliaans rundvlees is andere koek dan bakstenen, om maar wat te noemen." Per productgroep gelden bijvoorbeeld andere invriestemperaturen.

De nieuwe locatie is ingedeeld in meerdere temperatuurzones, van plus 12 tot wel minus 25 graden Celsius. Eurofrigo is in staat de temperaturen per ruimte in een relatief kort tijdsbestek desgewenst aan te passen. Ook zijn er op de nieuwe locatie mogelijkheden om bepaalde producten te versnijden en verpakkingen te labelen. "We kunnen hier alles doen onder één dak en zijn daarmee veel flexibeler en wendbaarder dan voorheen. Dit biedt mogelijkheden voor onze klanten." Volgens Tempels is Eurofrigo groot geworden door te denken in containers, maar tegelijkertijd wil het bedrijf wendbaar zijn.

Tempels is nu bijna vijf jaar in dienst bij Eurofrigo en werkte daarvoor onder meer voor DHL. Hij heeft daardoor een achtergrond in de business- to-consumer-logistiek. "Veel foodketens zitten nog traditioneel in elkaar en kunnen nog veel leren van de dynamiek van bijvoorbeeld e-commerce."

Kennis is cruciaal
Zoals in veel sectoren is ook in de logistiek een nijpend personeelstekort. "We zijn naarstig op zoek naar nieuwe medewerkers binnen de verschillende lagen van ons bedrijf. We hopen en verwachten dat onze nieuwe locatie een aanzuigende werking heeft." Binnen Eurofrigo zijn volgens Tempels veel carrièremogelijkheden, mede doordat het zich de afgelopen jaren steeds meer is gaan profileren als kennispartner. "Wij hebben deelgenomen aan expertteams van de Nederlandse overheid rond de Brexit. Dit was voor iedereen die met export te maken heeft een nieuwe en spannende aangelegenheid. Simpele zendingen uit het Verenigd Koninkrijk werden ineens complex."

Dat na 1 januari 2021 hier in Rotterdam geen chaos is ontstaan, is volgens Tempels zeker te danken aan de inspanningen van de expertteams. "Als het urgentiebesef maar groot genoeg is, dan vallen veel problemen te tackelen."

Coronachaos in de keten
De Brexit-perikelen waren echter nog niet half achter de rug of de logistieke verstoringen door de coronacrisis staken de kop op. Dit gaf een ongekende dynamiek, vertelt Tempels. "Doordat veel containers in China vastzaten, haperde de logistiek en moesten veel voorraden een plek krijgen." De hoge prijzen voor containervervoer zijn een logisch gevolg. "Uiteindelijk is het ook in de logistiek een kwestie van vraag en aanbod." Door de hoge prijzen worden er niet minder goederen vervoerd. De wereldhandel vindt volgens Tempels altijd zijn weg, maar het doet wel ergens in de keten pijn in de portemonnee." Hoewel de coronachaos nog altijd niet voorbij is, is de situatie nu wel overzichtelijker dan die enkele maanden geleden was. Maar ook in 2022 blijft de dynamiek groot, wat dat aangaat blijft de logistiek een mooie uitdaging."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Wouter Baan

Wouter Baan is hoofdredacteur van Boerenbusiness. Hij richt zich daarnaast op zuivel, varkens en vleesmarkten. Ook volgt hij de (bedrijfs)ontwikkelingen binnen de agribusiness en interviewt hij CEO’s en beleidsmakers.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden