HZPC Holland heeft alle aandelen gekocht van het Finse bedrijf HZPC Sadokas Oy. Het Nederlandse handelshuis, wereldmarktleider in pootaardappelen, had al een belang van 41,3 procent in het bedrijf. Met de deal krijgt HZPC ook alle aandelen in het Russische bedrijf AO HZPC Sadokas in Sint-Petersburg.
Dit heeft HZPC dinsdagavond bekendgemaakt. Het Nederlandse pootgoedconcern neemt de resterende 58,7 procent over van van oprichter, grootaandeelhouder en directeur Jaakko Rahko en van diverse Finse minderheidsaandeelhouders. Over het overnamebedrag zijn geen mededelingen gedaan. De gezamenlijke onderneming is de laatste jaren volgens HZPC 'gezond winstgevend gebleken, met een groeiende jaaromzet'.
Alle operationele activiteiten van HZPC Sadokas lopen via het bedrijf in Rusland. AO HZPC Sadokas produceert pootaardappelen in Rusland, importeert pootgoed uit Finland en Nederland en distribueert deze naar aardappeltelers in heel Rusland. Deze acquisitie ligt in lijn met de bedrijfsstrategie van HZPC Holland om een meerderheidsbelang na te streven in haar deelnemingen, meldt het bedrijf.
Rusland kent een groot aardappelareaal, legt het bedrijf uit. HZPC verwacht dat de aardappelteelt in Rusland snel verder professionaliseert. Een aantal aardappelverwerkende bedrijven investeren of hebben het voornemen te investeren in Rusland ten behoeve van de afzet op de Russische markt, aldus het bedrijf.
Het produceren van gezonde pootaardappelen in Rusland is volgens HZPC niet eenvoudig, maar wel noodzakelijk. West-Europees pootgoed is relatief duur voor de Russische telers. Door de politieke situatie is het niet zeker of er altijd pootgoed van West-Europa naar Rusland kan worden verhandeld, licht HZPC toe. 'Er is zonder meer vraag naar de rassen van HZPC in Rusland voor zowel de versmarkt als voor de industrie. Daarom wil HZPC investeren in de lokale productie van pootgoed van haar rassen.'
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.