Shutterstock

Analyse Rabobank

Carbon nieuwsbrief Rabo valt fout bij boer

1 Maart 2024 - Klaas van der Horst - 66 reacties

De grappen over Rabo en credits liggen voor het oprapen, maar met haar 'Say: 'no cheese' boodschap in de 'Carbon Insights'-mailing bevindt de Utrechtse bank zich opeens in een lastige positie. De bank kent de boer naar eigen zeggen als geen ander, maar lijkt haar klanten in de hand te bijten.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Deelname aan de Nationale Week zonder vlees en zuivel ligt sowieso gevoelig voor veel bedrijven in een deel van de voedingsindustrie, maar lijkt bijna verplicht voor supermarktketens. De Rabobank zit er als grootste financier van de landbouw tussen en lijkt te moeten kiezen en daar niet in te slagen, met ongelukkige uitingen tot gevolg. 

sayc
De 'Carbon Insights'-mailing ging volgens de Rabobank naar slechts een kleine, specifieke groep van zo'n 9.000 klanten.

Maar zo moet dat niet worden gezien, legt Alex Datema, directeur Food & Agri van de bank uit. Deze week ging er een reguliere Carbon Insights-mailing naar een groep van zo'n 9.000 klanten die geïnteresseerd zijn in alles rond hun CO2-footprint. Tussen de vele miljoenen klanten betreft dit een kleine groep. De boodschap was niet bedoeld voor boeren en kwam van een specifiek team, dat ook geen toegang heeft tot data van agrarische klanten.

Geen datakoppeling
Dit is belangrijk om te weten, vindt Datema, want ook hij kent de verhalen die al snel rondgaan. Boeren die een gunstig krediet van de Rabobank willen hebben, wordt vaak gevraagd om in JoinData een vinkje te zetten, zodat bedrijfsgegevens (Kringloopwijzer) met de bank kunnen worden gedeeld. Daarmee kan de bank dus niet alleen financiële data inzien, maar ook de CO2-footprint van het bedrijf, ofwel: hoeveel CO2 wordt er per kilo melk, voer of vlees uitgestoten?

De suggestie is snel gelegd dat de bank deze gegevens zou kunnen gebruiken om vervolgens in te zetten voor anti-veehouderij reclame. Dat is evenwel niet het geval verzekert Datema. "Daar bestaan heel veel protocollen voor om zoiets te voorkomen. De bedrijfsdata van onze klanten gebruiken we alleen tussen ons als financier en de individuele klant."

Had nooit gemogen
Dat neemt niet weg dat Datema erg ongelukkig is met de mailing en de daarover ontstane commotie. "Dit had nooit mogen gebeuren." Het is en blijft een vervelend signaal. Wellicht dat het bedrijfsongeval dus tot nog een protocol gaat leiden. De bank koestert naar eigen zeggen de agrarische klanten en neemt maatregelen tegen herhaling van zo'n situatie. 

Ziektedruk - Bruine roest
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden