De vraag naar consumptieaardappelen vanuit Azië blijkt flink gegroeid te zijn sinds vorig jaar. Hoewel deze ruim drieënhalf keer zo groot is als over het voorgaande seizoen blijkt het onvoldoende om de vraaguitval uit Afrika te compenseren. De totale export eindigt dan ook onder de lijn van 2012/13.
Verreweg het grootste deel van de consumptieaardappelen van Nederlandse origine vindt zijn weg naar Europese bestemmingen. Tot en met januari was dat 320.647 ton, een min van 17 procent in vergelijking met het voorgaande seizoen. Dit beeld wordt enigszins vertekend door het noodweer waar Ierland en Engeland vorig seizoen mee te maken hadden. Beide landen namen toen 24 procent van het Europese volume af. Dit seizoen is dat 8,8 procent.
België blijft zowel binnen als buiten Europa met een volume van 178.008 ton de grootste afnemer. Een min van 9,7 procent in vergelijking met het voorgaande seizoen. Binnen Europa staat Duitsland op twee (50.777) en volgt het Verenigd koninkrijk op drie (27.467 ton).
Buiten Europa valt vooral het fors gestegen afzetvolume op Azië op. Exporteerde Nederlandse handelshuizen tot en met januari 2013 nog 4.332 ton aardappelen richting Azië, over 2014 is dat gestegen tot 18.521 ton. Een plus van 327 procent.
Helaas was de plus op Afrika onvoldoende om de min op Afrika te compenseren. Hoewel er over januari nog 13.655 ton aardappelen weggingen naar Afrika, blijft het totaal hangen op 67.976 ton. Een daling van 28,8 procent. Wel blijkt uit de cijfers dat er vorig jaar rond deze tijd minder aardappelen weggingen naar Afrika. Wellicht is de vraag nu pas later gekomen en kan er nog veel goed gemaakt worden bij de export op deze bestemming.
Onder aan de streep blijft het volume geëxporteerde aardappelen steken op 430.388 ton. Dit houdt in dat de export vijftien procent achterloop op vorig seizoen. Afrika en Azië zijn hier de troefkaarten om nog iets goed te maken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.