Er valt weer meer te halen in de multifunctionele landbouw in Nederland. Tussen 2011 en 2013 steeg de omzet met 14 miljoen euro tot 491 miljoen euro. Dit blijkt uit de laatste tweejaarlijkse meting van Wageningen UR in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.
Zorglandbouw en boerderijwinkels zien hun omzet tussen 2011 en 2013 met 20 procent stijgen en de agrarische kinderopvang zelfs met 30 procent. In totaal zijn er 12.800 multifunctionele bedrijven, waarvan sommigen activiteiten hebben in meerdere sectoren. Deze lichte daling houdt gelijke trend met de jaarlijkse daling van het aantal agrarische bedrijven. Recreatie is met 151 miljoen euro de grootste sector, gevolgd door verkoop van producten op de boerderij met 142 miljoen euro. Daarna volgen zorglandbouw (95 miljoen euro) en natuurbeheer (75 miljoen euro). Kinderopvang (26 miljoen euro) en educatie (2 miljoen euro) laten als sector de minste omzet zien. Opvallend is de omzetgroei van de agrarische kinderopvang in een krimpende markt. Agrarische kinderopvang weet zich door een groen imago te onderscheiden van reguliere kinderopvang. De omzet in de recreatie staat onder druk.
De waarde van multifunctionele bedrijven gaat verder dan bedrijfsomzet alleen. Ondernemers dragen ook bij aan de lokale economie en samenleving, en spelen in op veranderingen in hun omgeving. Bovendien is een intrinsiek onderdeel van de bedrijfsvoering de verbinding tussen boer en burger. Daarbij zorgt de multifunctionele landbouw ook voor banen in de stad; stedelijke ondernemers verkopen er lokaal geproduceerde producten. Multifunctionele ondernemers houden het landschap in stand en vergroten de economische draagkracht van het gebied door activiteiten aan te bieden. Tenslotte geven multifunctionele ondernemers cultuurhistorische gebouwen een nieuwe economische functie.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.