Tussen 2005 en 2013 (het laatste jaar waar volledige gegevens voor beschikbaar zijn) is de waarde van de landbouwproductie in de Europese Unie (EU) in bijna alle EU-lidstaten gestegen. Bijna alle landen, want de waarde ervan is gedaald in Griekenland, van 10,6 miljard euro in 2005 naar 10,3 miljard euro in 2013. Dat blijkt uit het jaarlijkse statistiekboek over de EU-landbouwsector, gepubliceerd door het Europese bureau voor de statistiek Eurostat.
In de hele EU is de waarde van de landbouwproductie opgelopen van net geen 310 miljard euro in 2005 naar 408,9 miljard in 2013. De Nederlandse landbouwsector plust in die periode bijna 7 miljard euro: de landbouwproductie loopt op van 20,3 naar 27,3 miljard euro.
Daarmee vinden we Nederland in een klein groepje landen waar de productie behoorlijk is toegenomen. Andere landen waar dat voor geldt zijn Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Polen, Italië en Spanje.
Dat de landbouwproductie gestegen is, zegt echter niet zo veel. Het aandeel in de totale landbouwproductie van de EU daarentegen vertelt of een land terrein gewonnen heeft. Daar is goed en slecht nieuws te melden over Nederland. Ons land verhoogde zijn aandeel van 6,6 procent in 2005 naar 6,7 procent in 2013. Dat is goed nieuws, want bijvoorbeeld Frankrijk zag zijn aandeel juist dalen.
Het slechte nieuws is wel dat de belangrijke concurrenten van Nederland het beter hebben gedaan. Het Deense aandeel in de totale landbouwproductie van de EU is bijvoorbeeld gestegen van 2,5 naar 2,9 procent en dat van Duitsland van 12,6 naar 12 procent. Ook Polen maakte een forse sprong; was dat land in 2005 nog goed voor 4,6 procent van de EU landbouwproductie, in 2013 bedroeg het Poolse aandeel 5,5 procent.
Het belangrijkste landbouwproduct in 2013 was melk, met een aandeel van 14,1 procent van de totale landbouwproductie. Varkens en rundvee namen 9,4 respectievelijk 7,9 procent van de EU landbouwproductie voor hun rekening.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.