Na de introductie van de 'Nutri-Score' om de voedingswaarde van een product aan te geven, neemt Frankrijk nu een tweede stap in het verduidelijken van voedselverpakkingen. Het land wil namelijk een zogenaamde 'Eco-Score' introduceren om de impact van een product op het milieu te tonen. Beide labels moeten uiteindelijk duidelijk en prominent op een verpakking staan.
Niet alleen zijn consumenten steeds meer bezig met hun gezondheid (en dus de voedingswaarden), ook is er steeds meer aandacht voor de wijze waarop voedsel geproduceerd wordt. Uit onderzoek blijkt dat 38% van de Franse consumenten bij aankoop van een product rekening houdt met de herkomst ervan. Daarnaast geeft circa 78% aan niet voldoende te worden geïnformeerd over de milieu- en gezondheidseffecten van producten. ECO2 Initiative wil daar verandering in brengen met de zogenaamde 'Eco-Score'. In één oogopslag moet het milieueffect van het desbetreffende product zichtbaar.
Volgens medeoprichter Lucas Lefebvre moet het label consumenten helpen bij het nemen van een goede aankoopbeslissing. "Voor het eerst in Europa is een transparante tool gecreëerd om consumenten te begeleiden bij hun keuzes." Voor hem is een dergelijk label noodzakelijk. "Ik hoop dat het gevolgen heeft voor de huidige voedingsindustrie en onze consumptiegewoonten. Het label moet helpen om de ecologische transitie te versnellen."
Rekenen vanuit 100 punten
De Eco-Score rekent vanuit een totaalscore van 100 punten. Een product dat tussen de 80 en 100 punten scoort is dus als milieuvriendelijk te bestempelen krijgt de letter 'A' toegekend. Het systeem is te vergelijken met energielabels op bijvoorbeeld wasmachines en koelkasten. De producten met een zwaar effect op het milieu verdienen de letter 'E' en daarbij ligt het puntentotaal niet boven de 20 punten. Bij de berekening van de score wordt gekeken naar het gehele proces: van de winning van de grondstoffen tot het energieverbruik bij de productie en distributie.
Daarnaast werkt ECO2 Initiative met een bonus-malussysteem. Zo krijgen producten die gecertificeerd zijn door bijvoorbeeld Nature & Progres, Bio Coherence en Demeter in aanmerking voor een bonus van 20 punten. Producten die zijn gecertificeerd door EU Bio en AB Agriculture Biologique kunnen 15 punten extra verdienen en er worden 10 punten toegekend aan producten die zijn geassocieerd met onder meer Rainforest Alliance, Fairtrade, Bleu Blanc Coeur (BBC) en ASC Aqua. Daarnaast geldt dat als een product wordt geassocieerd met bijvoorbeeld overbevissing of ontbossing (in verband met de teelt van palmolie), de score met 10 punten omlaag gaat.
De initiatiefnemers verduidelijken dat producten die buiten Frankrijk (of zelfs buiten Europa) wordt geproduceerd, niet meteen een lagere score krijgen. "Transport vertegenwoordigt 5% tot 30% van de broeikasgassen, afhankelijk van het product. Maar het grootste deel van de gevolgen op het milieu hangen samen met de productie. Dit betekent dat een per boot geïmporteerde banaan uit Guadeloupe beter kan scoren dan een tomaat die buiten het seizoen en lokaal in een kas wordt geteeld."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.