Afkeuringen om koprot

Derde jaar met koprot verrast uiensector

5 December 2013 - Redactie Boerenbusiness - 33 reacties

Wie denkt dat koprot een incidenteel of lokaal probleem is, komt van een koude kermis thuis. In het hele land worden partijen met koprot gevonden. Het is het derde jaar op rij dat het de schimmel is gelukt de uien binnen te dringen. 

De uiensector is verrast door de koprotproblemen die dit seizoen weer de kop op steken. Telers dachten een hoogwaardige partij in de schuur te hebben zitten, maar dat geldt niet voor iedereen. ‘Door de droge zomer kregen infectiekansen minder kans, maar nu blijkt dat toch geen garantie voor kwaliteit’, licht Luc Remijn van DLV Plant toe. Qua omvang wil hij geen vergelijking met vorig jaar. ‘De problemen zijn minder groot dan in 2012 toen in veel partijen in meer of mindere mate koprot voorkwam. Nu valt op dat het in bepaalde partijen behoorlijk zit, terwijl in andere partijen niets wordt gevonden. Het verschil dit jaar is groot.’ 

Sorteerders en exporteurs spreken van een landelijk probleem waar het volgens hen vorig jaar meer lokaal was. Wim Waterman van Waterman Onions in Emmeloord vermoedt dat het te maken heeft met de stand van het gewas die dit seizoen landelijk min of meer gelijk was. ‘Vorig jaar was de kwaliteit van de uien in het zuidwesten minder, maar ik zie nu geen regioverschillen. Wel valt me op dat hoe vroeger de uien zijn binnengereden, hoe beter de kwaliteit is. Op gestreken percelen is de kans op infectie minder.’ 

Toch is het ook met die partijen nog opletten geblazen. Louis Nannes van Beemsterboer in Warmenhuizen denkt dat veel telers die hun partijen voor de regen binnen hadden in slaap zijn gesust. ‘Ook van die partijen is de kwaliteit toch eigenlijk niet zo mooi.’ Wel hebben deze partijen volgens hem een betere kwaliteit en kleur dan de uien die na de regen binnen kwamen. Hij schat dat zo’n tien procent voor de regen binnen was.
Remijn vindt het opmerkelijk dat uien die groen zijn binnen gereden, met minder koprot lijken te kampen. Hij zegt met nadruk ‘lijken’. ‘Ik kan het niet hard maken, maar dat idee had ik vorig jaar ook.’ Ook wil hij benadrukken dat er ook een hoop goede partijen zijn. 

Nannes noemt het koprotprobleem zorgelijk. ‘Van sommige aangekochte partijen werd gezegd dat ze prachtig waren. Nu komt er koprot tevoorschijn; daar moet een modus voor worden gevonden. Op dit moment komt de schimmel tot uiting en komen er steeds nieuwe partijen bij. Partijen met koprot die een container in gaan en over twee weken in een warm land worden geopend, zijn levensgevaarlijk. Die klant is niet blij en kijkt voortaan angstig naar Nederland. Voordat wij een partij kopen, wordt er goed gezocht naar koprot en ook naar wortelschimmel, want we hebben al zes tot acht afkeuringen gehad.’ 

Het advies van Remijn is snijden. ‘Snijd 25 uien en als je niets vindt, hoef je je niet druk te maken. Vind je er één of twee, snijd er dan nog eens honderd door. Vanaf nu moet elke teler dat zeker elke twee tot drie weken doen. Vooral bij de laat binnen gereden partijen in oktober is dat van belang, want hierin manifesteert koprot zich later.’
Volgens Nannes houden veel boeren hun uien vast om af te wachten wat de prijs in januari en februari doet. Dat leidt tot één goed vooruitzicht. ‘De ontwikkeling van koprot zet zich voort waardoor het herkenbaar wordt in deze partijen. De slechte partijen zijn dan al opgeruimd waardoor de goede overblijven.’

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
33 reacties
Peter 5 December 2013
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/uienmarkt/artikel/item/10840384/Derde-jaar-met-koprot-verrast-uiensector]Derde jaar met koprot verrast uiensector[/url]
We willen met z'n allen zoveel mogelijk tonnen oogsten. De verkopers van GBM adviseren dure middelen, waardoor onze uien niet natuurlijk afrijpen. Hierdoor ontstaan problemen zoals koprot en ook de deels mislukte anti-spruit behandeling. Het gewas lijkt vitaler dan het in werkelijkheid is. Er zal een andere koers gevaren moeten worden om weer een kwalitatief goed product te telen en kijk eens kritisch naar wat u allemaal geadviseerd wordt om te spuiten.
zeeland 5 December 2013
digistaat op de omliggende percelen en je heb je infectiebron...
Worden meer uien in vergisters gegooit dan we denken!
Haspel 5 December 2013
Heb zelf zeer slechte ervaringen met beregenen van uien. Ben er mee gestopt. Vind water in combinatie met vaak hoge temperatuur in de zomer funest.
eunj 5 December 2013
Haspel schreef:
Heb zelf zeer slechte ervaringen met beregenen van uien. Ben er mee gestopt. Vind water in combinatie met vaak hoge temperatuur in de zomer funest.


Hoe zit het dan met koprot in partijen uit het zuidoosten?
Volgens mij valt het daar wel mee. En daar hebben ze hoge temperaturen en er wordt in de uien volop beregend.
Ik ga eerder denken aan late afrijping en hoge luchtvochtigheden
tijdens de afrijping. Of is het misschien te nat bij het loofklappen en rooien. Hetzelfde verhaal als bacterie in pootgoed?
zeeland 5 December 2013
klappen met zijafvoer is natuurlijk beter dan andere systemen
Maar ja dat spreekt voor zich!
Jokertje 5 December 2013
eunj schreef:
Haspel schreef:
Heb zelf zeer slechte ervaringen met beregenen van uien. Ben er mee gestopt. Vind water in combinatie met vaak hoge temperatuur in de zomer funest.


Hoe zit het dan met koprot in partijen uit het zuidoosten?
Volgens mij valt het daar wel mee. En daar hebben ze hoge temperaturen en er wordt in de uien volop beregend.
Ik ga eerder denken aan late afrijping en hoge luchtvochtigheden
tijdens de afrijping. Of is het misschien te nat bij het loofklappen en rooien. Hetzelfde verhaal als bacterie in pootgoed?


Ik denk dat het een aantal feiten zijn die leiden tot 1 ding: te weelderige groei.
teveel Stikstof strooien, Dierlijke mest, en allerlei middelen om het gewas gewoon groen te spuiten, i.p.v. natuurlijk afrijpen.
Beregenen is niet verkeerd, maar op een te weelderig gewas kan het net teveel zijn.
FB 6 December 2013
Ik heb de indruk dat er te zuinig gedroogt wordt. Snel drogen Na inschuuren en voorkom temperaturen tussen de 20 en 25 garden.
betweter 6 December 2013
dus als je een weelderig gewas hebt en het is droog, en dan krijg je eindelijk regen dan is dat niet goed, wat een onzin, dan ben je toch blij met dat buitje, dat is hetzelfde als beregenen, en heeft ook niks met koprot te maken,
freeshaak 6 December 2013
Eigenlijk weten we met ons allen er nog veel te weinig van er is gewoonweg veel meer onderzoek nodig en kunnen we beter stoppen met allerlei loze kreten verkopen.
plantonion 6 December 2013
plantuien hebben op dit moment 1 a 2 % tarra, zeer weinig dus, maar hadden een droge augustus maand. koprot zit in de zaaiuien dit jaar en die hadden een natte laatste maand. de infectie is dus van na augustus lijkt mij. vorig jaar hadden de plantuien een natte augustus maand en liepen de partijen van 5 tot 50 procent tarra. het lijkt er op dat de laatste maand na strijken dus cruciaal is, die moet droog zijn. vorig jaar in de plantuien de groenste percelen in augustus hadden het meeste koprot.
makelaar 6 December 2013
Geen uien telen in de buurt van uienpakstations.
Daar zijn de koprotaantastingen nl bijzonder hoog.
uienpakstation 6 December 2013
dat is nog altijd beter dan jouw rotte kop.
pruikenmaker 6 December 2013
Ik heb nu 2 jaar uien geteeld om gronden waar nooit geen uien gestaan hebben, met tarrapercentages onder de 5 %.
Ik denk dat nauwe vruchtwisseling een veel groter negatief effect heeft als tot nu toe aangenomen.
Jokertje 7 December 2013
betweter schreef:
dus als je een weelderig gewas hebt en het is droog, en dan krijg je eindelijk regen dan is dat niet goed, wat een onzin, dan ben je toch blij met dat buitje, dat is hetzelfde als beregenen, en heeft ook niks met koprot te maken,


Een weelderig gewas komt ergens vandaan, en dat is vooral wat je erin stopt.
Een Ui is van origine een gewas wat relatief weinig meststoffen nodig heeft, en wat er kan gebeuren als we er toch veel meststoffen enz enz gaan aanwenden is nu te zien in mijn optiek.

Beregenen heeft volgens mij het meeste nut bij het afrijpen/strijken, en voor die tijd zie ik het effect van beregenen niet als positief, of er moet een opkomst probleem zijn.

Verder moet ik mij ook aansluiten bij FB: er wordt na het inschuren volgens mij te weinig met warme lucht en niet goed na gedroogd.
grondig 7 December 2013
Ook bij opkomstproblemen niet beregenen. De grond is al dichtgeslagen voordat het seizoen begint.
Geeuw 8 December 2013
grondig schreef:
Ook bij opkomstproblemen niet beregenen. De grond is al dichtgeslagen voordat het seizoen begint.



als er één bui valt van 5 mm in 5 minuten is het ook zover !

beregening doe je op droge grond en in drogend weer, ook met 5 mm

dus??
Sipel 8 December 2013
De grofte moet worden bepaald door het groeiseizoen. Beregenen is funest onder alle omstandigheden. Vroeg zaaien. Niet te laat nog stikstof geven. Onkruid verdelgen. Dan wachten............ Als ze dan afsterven vanwege droogte dan is dat toch geweldig. Dat is namelijk de beste bewaar maatregel, wie krijgt het dan in zijn hoofd om water toe te dienen.

Voorgaande maakt uienteelt simpel en geeft grootste kans op goede prijzen. Zitzelf in een koprot gebied maar heb met 52 ton knetterharde uien. En als het seizoen 30 procent grof levert nou en! O ja, uien ongeveer 1 op 12.
henk 8 December 2013
Ik denk dat het zeker in de huidige rassen zit. Het heeft zin om een inventarisatie te maken in welke partijen er nu koprot zit, hoeveel de aantasting is en welk ras.
Daarnaast heeft de 'deskundige' op het uiensymposium afgelopen voorjaar in de Meerpaal in Dronten ons (bijna) verzekerd dat er dit jaar geen koprot-jaar zou worden... Kortom, lulkoek en ge te raden bij de veredelaars.
henk 8 December 2013
Te kort klappen is volgens mij ook een grote veroorzaker.

Klap zelf altijd zeer lang, geen mooi zicht , maar wel goed voor de kwaliteit ( natuurlijk proces )
Bram 8 December 2013
Betreffende vruchtwisseling wil ik graag iets toevoegen.
Afgelopen twee jaar uien geteeld, vorig jaar 23 jaar geleden en dit jaar 25 jaar geleden uien voor laatst geteeld.
Beide jaren helaas koprot in de uien.
Ik zit tussen twee vergisting installaties in. Ik heb het vermoeden dat dit niet positief werkt.
uitje 8 December 2013
Ik denk dat er niet 1 oorzaak is maar meerdere voor de weer tegenvallende kwaliteit Dat begint al bij de rassen (veel produktie gaat vaak ten koste van de kwaliteit) het vele spuiten te veel stikstof lang groen houden te hard rijden met rooien veel beregenen (met slecht water) infectie bronnen (afvalhopen vergisters) onvoldoende drogen zeker als de uien eind september begin oktober naar binnen worden gereden Ik zal nog wel een paar oorzaken zijn vergeten een ieder die het overkomt moet kritisch naar zijn beleid kijken en gepaste maatregelen nemen

veel succes
schiller 8 December 2013
plantonion schreef:
plantuien hebben op dit moment 1 a 2 % tarra, zeer weinig dus, maar hadden een droge augustus maand. koprot zit in de zaaiuien dit jaar en die hadden een natte laatste maand. de infectie is dus van na augustus lijkt mij. vorig jaar hadden de plantuien een natte augustus maand en liepen de partijen van 5 tot 50 procent tarra. het lijkt er op dat de laatste maand na strijken dus cruciaal is, die moet droog zijn. vorig jaar in de plantuien de groenste percelen in augustus hadden het meeste koprot.


Onze plantuien hebben nu een tarra van 13%. Ras centurion.
Worden wel beregend na het strijken. Doen we bij droogte trouwens ook bij zaaiuien . Kan in sommige jaren (zoals dit) tussen 10 en 20% opbrengst maken. vooral als je nood heb aan grof is dit belangrijk.Vorig jaar ook gedaaan en bij zaaiuien tarra van 5%
Welk ras plantuien heb je die nu zo laag in tarra zitten?
welk
toch wel 8 December 2013
henk schreef:
Ik denk dat het zeker in de huidige rassen zit. Het heeft zin om een inventarisatie te maken in welke partijen er nu koprot zit, hoeveel de aantasting is en welk ras.
Daarnaast heeft de 'deskundige' op het uiensymposium afgelopen voorjaar in de Meerpaal in Dronten ons (bijna) verzekerd dat er dit jaar geen koprot-jaar zou worden... Kortom, lulkoek en ge te raden bij de veredelaars.


Toch is er koprot rondom Dronten.
plantonion 9 December 2013
schiller schreef:
plantonion schreef:
plantuien hebben op dit moment 1 a 2 % tarra, zeer weinig dus, maar hadden een droge augustus maand. koprot zit in de zaaiuien dit jaar en die hadden een natte laatste maand. de infectie is dus van na augustus lijkt mij. vorig jaar hadden de plantuien een natte augustus maand en liepen de partijen van 5 tot 50 procent tarra. het lijkt er op dat de laatste maand na strijken dus cruciaal is, die moet droog zijn. vorig jaar in de plantuien de groenste percelen in augustus hadden het meeste koprot.


Onze plantuien hebben nu een tarra van 13%. Ras centurion.
Worden wel beregend na het strijken. Doen we bij droogte trouwens ook bij zaaiuien . Kan in sommige jaren (zoals dit) tussen 10 en 20% opbrengst maken. vooral als je nood heb aan grof is dit belangrijk.Vorig jaar ook gedaaan en bij zaaiuien tarra van 5%
Welk ras plantuien heb je die nu zo laag in tarra zitten?
welk


het ras sturon, percelen die schraal zijn waar je alles moet/kan doen, zoals kunstmest en beregenen, hebben eigenlijk nooit problemen. maar percelen waar het makkelijk groeit, je dus weinig bemest, nooit hoeft te beregenen, en toch zat tonnen brengt , zijn ook de percelen met de meeste rot van komt.
pruikenmaker 10 December 2013
In vele gevallen zijn we het niet met elkaar eens.

1 gemeenschappelijke deler zie ik wel:

HOE HOGER DE OPBRENGST, HOE GROTER GEMIDDELD HET KOPRPOTPROBLEEM.
Jokertje 10 December 2013
pruikenmaker schreef:
In vele gevallen zijn we het niet met elkaar eens.

1 gemeenschappelijke deler zie ik wel:

HOE HOGER DE OPBRENGST, HOE GROTER GEMIDDELD HET KOPRPOTPROBLEEM.


Dus, hoe weelderiger de groei, hoe meer kans op koprot.
zeeuw 10 December 2013
Nog even een aandacht punt.

Tot een paar jaar geleden werd al het zaad ontsmet met thiram EN carbendazim.

Proeven uit het verleden(1980-2003) hebben uitgewezen dat de koprot aantastingen veelal te herleiden waren door het gebruik van besmet zaad...

Virolex(carbendazim) was het meest afdoende middel tegen koprotsporen. Maar dat is verboden sinds een jaar of 5 en vanaf dat moment is er een geleidelijke opbouw geweest en zitten we nu met de gebakken peren.
Jaap 10 December 2013
Zeeuw je slaat de spijker helemaal op zn kop.
Daar zit het probleem!

Het is bekend bij de zaadbedrijven maar ze zijn ook gebonden aan regels.
uitje 10 December 2013
Het blijft wel raar dat de ene er wel last van heeft en de ander niet
jan 11 December 2013
henk schreef:
Te kort klappen is volgens mij ook een grote veroorzaker.

Klap zelf altijd zeer lang, geen mooi zicht , maar wel goed voor de kwaliteit ( natuurlijk proces )


helemaal mee eens henk er word veels te kort geklapt
Eunj 11 December 2013
Jaap schreef:
Zeeuw je slaat de spijker helemaal op zn kop.
Daar zit het probleem!

Het is bekend bij de zaadbedrijven maar ze zijn ook gebonden aan regels.


Het wordt dus hoog tijd dat dit kenbaar gemaakt wordt en onder de knelgevallen in de gewasbescherming wordt gevoegd. Is dit toendertijd wel als probleem onderkend door het CTGB, of NLTO of DLV?
akkerbouwbrabant 11 December 2013
heb mijn uien door het natte weer pas laat kunnen rooien.
Ze waren volledig afgestorven op dat moment.
De nek was in alle gevallen mooi dun mede daardoor.
geen enkel koprotje kunnen vinden tot nu toe.
Ik denk dat de besmetting mede komt in de openstaande nek met het klappen van een nog te groen gewas.
Golf club 11 December 2013
akkerbouwbrabant schreef:
heb mijn uien door het natte weer pas laat kunnen rooien.
Ze waren volledig afgestorven op dat moment.
De nek was in alle gevallen mooi dun mede daardoor.
geen enkel koprotje kunnen vinden tot nu toe.
Ik denk dat de besmetting mede komt in de openstaande nek met het klappen van een nog te groen gewas.


Vele factoren spelen een rol. Het enige wat men op dit ogenblik kan doen is veel ventileren. Direct ruimen is niet nodig. Binnen een maand kan iedereen veel beter tijdens het sorteren het koprot herkennen.
Jaap2 12 December 2013
akkerbouwbrabant schreef:
heb mijn uien door het natte weer pas laat kunnen rooien.
Ze waren volledig afgestorven op dat moment.
De nek was in alle gevallen mooi dun mede daardoor.
geen enkel koprotje kunnen vinden tot nu toe.
Ik denk dat de besmetting mede komt in de openstaande nek met het klappen van een nog te groen gewas.


Je slaat ook een van de spijkers op z'n kop
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden