Blog: Niels van der Boom

Hoe waardevol is uw bedrijfsdata eigenlijk?

27 Mei 2016 - Niels van der Boom - 1 reactie

Een populaire term binnen precisielandbouw is big data. Als geen ander is de agrarische sector in staat om enorme hoeveelheden nulletjes en eentjes te produceren. Het vergaren van data is geen probleem meer, de interpretatie wel. Daarbij komt dat data-eigenaren de kop gek wordt gemaakt dat ze zich op een goudmijn bevinden. Is dat wel zo?

Dat er veel te doen is om data, big data, het genereren en verzamelen van data en wat al niet meer is volledig terecht. Analytici smullen ervan om alle gegevens over elkaar te leggen en zo conclusies te trekken. Hopelijk komt er dan iets uit waar je wat mee kan. Dat hoeft zeker niet altijd zo te zijn. Zo toonde een Amerikaanse onderzoeker aan – met behulp van data – dat chocolade-eters met een kat meer kans maken op een Nobelprijs. Dat is een feit. De kans dat het daadwerkelijk gebeurd is miniem. Hoe waardevol is data dus eigenlijk?

Analytici smullen ervan om alle data over elkaar te leggen en zo conclusies te trekken

De term big data duikt tegenwoordig overal op. Bijvoorbeeld binnen een huishouden waarbij de stofzuiger, thermostaat, koelkast, wasmachine en koffiezetapparaat allemaal zijn aangesloten op het internet en gegevens versturen. Het is handig om te zien wanneer energie is te besparen of om automatisch koffie te laten zetten op een bepaald tijdstip, al hebben we dat altijd prima zonder gekund.

Voor boeren ligt dat anders. Zo stond in een Amerikaans artikel dat één hectare maïs net zoveel data levert als 22.300 mails. Hangt er natuurlijk vanaf hoe groot die mails zijn maar, het is een leuke uitspraak. Ik zou niet blij zijn met 22.300 mails in mijn inbox. Wat heb je er dus aan?

Het wijdverspreide gebruik van GPS-systemen heeft ervoor gezorgd dat dataverzameling voor het eerst mogelijk werd op een laagdrempelige wijze. Denk bijvoorbeeld aan het verzamelen van hoogtekaarten. Simpel doch doeltreffend. Satellieten, sensoren in de lucht en dicht bij de grond zijn in staat nog veel meer data te verzamelen. Leg al deze ‘lagen’ over elkaar en je kunt hopelijk tot conclusies komen. Op dat punt moet nog veel gebeuren. Daar gaan we het nu niet over hebben.

Nu agrarische bedrijven een ‘schat’ aan data bezitten is het de vraag. Wat is de waarde van die schat? Voor u als ondernemer vertegenwoordigt die waarschijnlijk een grote waarde. Maar, een bedrag is niet te noemen. Die mogelijke schatkist wordt – dankzij bewustwording – tegenwoordig goed bewaakt. Meer dan eens hoor ik akkerbouwers zeggen dat ze alleen zaken willen doen met Nederlandse bedrijven om hun waardevolle bedrijfsdata binnen de landsgrenzen te houden. Het speelt duidelijk mee in de besluitvorming, dus het is belangrijk. Maar, is het gefundeerd?

Dat data waardevol kan zijn is zeker. Kijk maar eens naar Facebook. Het bedrijf van de Amerikaan Zuckerberg is koning in het verzamelen van data en dit omzetten in winst. Daarmee zijn ze zeker niet de enige, denk maar aan bijvoorbeeld Google. Hoe werkt dat? U heeft een account op Facebook. Daarmee liked u een foto over aardappelen die een collega-boer heeft geplaatst. Vervolgens liked u ook nog de machinefabrikant die de aardappelrooier heeft gebouwd.

Al die gegevens worden minutieus opgeslagen in gigantische serverparken. Met behulp van uw persoonlijke gegevens weet Facebook nu dat u een interesse in aardappelen en de aardappelsector heeft. Wil de machinefabrikant vervolgens adverteren, dan kan Facebook naadloos aantonen dat zijn potentiële doelgroep een man van rond de 40 is met die en die interesses.

Fabrikanten moeten dus met een wat-krijg-ik-ervoor-terug-factor komen

De boer die zijn data liever niet naar het buitenland verstuurt, zit wel op Facebook en laat andere aan ‘zijn’ data verdienen? Een slechte zaak? Niet echt, je krijgt er immers een gratis sociale website voor terug. Maar wanneer het om bedrijfsdata gaat, ligt het volgens velen anders. Fabrikanten moeten dus met een wat-krijg-ik-ervoor-terug-factor komen, voor boeren bereid zijn data af te staan. Desondanks blijft de waarde van data een vaag begrip.

Reken uzelf dus niet te rijk, afgezien van de mogelijk voordelen die het voor uw bedrijfsvoering biedt. Om de hele datarevolutie in het zadel te helpen, hebben we veel meer aan het openbaar stellen van zoveel mogelijk gegevens. In ieder geval voor de komende vijf tot tien jaar. Protectionistisch gedrag helpt de sector niet verder.

De dreiging bestaat in deze situatie dat iedere fabrikant en leverancier zich in zijn eigen wereldje blijft bewegen. Juist een wijdverspreide samenwerking maakt data potentieel waardevol. Hanteer daarom een open beleid voor wat betreft data verspreiding. Grote kans dat u en de sector daar beiden veel verder mee komen.

Niels van der Boom

Niels van der Boom is sinds augustus 2013 expert Akkerbouw & Techniek bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappel-, granen- en suikermarkt. Wekelijks presenteert hij de marktflits over de granenmarkt.
Reacties
1 reactie
Abonnee
purist 27 Mei 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/columns/column/10869930/Hoe-waardevol-is-uw-bedrijfsdata-eigenlijk?]Hoe waardevol is uw bedrijfsdata eigenlijk?[/url]
Goede analyse en nuchter artikel Niels, één puntje: data is taalkundig meervoud
Abonnee
Jop 27 Mei 2016
Meer verontrustend vind ik de telefoontjes van onderzoeksbureau`s, waarin steeds brutaler vragen worden gesteld en dan niet alleen maar over voorraden.
Hoeveel trekkers en shovels heeft u in de schuur, welke hypotheek of over bouwplannen en gebruik gewasbeschermingsmiddelen. Waarom doen bedrijven daar nog aan mee? Geen enkel zicht op wat er met jouw bedrijfsgegevens wordt gedaan. En het duurt ook altijd maar een paar minuutjes. Not.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Opinie Niels van der Boom

Koester je loonwerker nu het nog kan

Opinie Niels van der Boom

Wie lijdt er nu meer: mens of machine?

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden